Wij jagen de ontwikkelingen aan’
TomTom is als wereldmarktleider in navigatiesystemen uitgegroeid tot een data-bedrijf dat op veel verschillende markten actief is. In dit blogartikel een interview met Simon Hania, de corporate privacy officer bij Tom Tom.
DE MARKT EN HET CONCURRENTIEVELD VAN TOMTOM VERANDEREN CONTINU. HOE STEM JE DAAR ALS WERELDMARKTLEIDER JE INNOVATIES OP AF?
‘Opkomende veranderingen beoordelen we ver voordat ze de markt gaan domineren. Sterker, door hierop te anticiperen creëren we juist nieuwe markten. Denk aan de succesvolle introductie van de TomTom Go. De ontwikkeling van consumentenelektronica vergt al gauw 2 tot 3 jaar. Dus als je niet anticipeert op een marktontwikkeling, ben je te laat. Die attitude domineert bij TomTom als marktleider.’
HOE ANTICIPEERT TOMTOM MET HET INNOVATIEPROCES OP CRUCIALE VERANDERINGEN?
‘De moeilijkheid bij fundamentele of radicale innovaties is dat je de toekomstige gebruiker niet kunt vragen wat hij wil, want die heeft nog geen beeld van de mogelijkheden. Je moet zelf afgaan op ontwikkelingen waarvan je verwacht dat ze cruciaal gaan zijn. Voor de eerste TomTom waren dat onder meer: het beschikbaar komen van GPS-satellieten voor publiek gebruik, de toenemende capaciteit van geheugenkaartjes voor mobiele apparatuur en de beschikbaarheid van software voor PDA’s.’
MET WELKE LATERE INNOVATIE SPEELDE TOMTOM IN OP EEN DRASTISCHE VERANDERING?
‘Vanaf 2005, 2006 raakte het fenomeen crowdsourcing in opkomst, waarbij leveranciers samen met gebruikers producten en diensten maken en verbeteren. TomTom speelde daarop in door in 2008 als eerste nauwkeurige real-time verkeersinformatie te leveren. Daarvoor gebruikt TomTom grote hoeveelheden verplaatsingsinformatie van auto’s. Achteraf bezien blijken we daarmee ook voorlopers te zijn op het gebied van recente ontwikkelingen als “Big Data” en “Internet of Things” ’.
‘Je kunt de toekomstige gebruiker niet vragen wat hij wil’
OP WELKE WIJZE BLIJFT TOMTOM STRUCTUREEL VERANDERINGEN VOOR?
‘Vanaf het begin was duidelijk dat het leveren van standalone navigatieapparatuur alleen niet voldoende zou zijn. Besloten werd om te diversificeren in zowel producten als markten. We gingen kaarten leveren aan andere navigatiefabrikanten, navigatiesystemen aan autofabrikanten, en verkeersinformatie verwerken. Ook bieden we onze technologie en diensten inmiddels aan in afzonderlijke modules. Diverse afnemers wereldwijd maken daar gebruik van. Die ontwikkeling jagen we deels zelf aan.’
WELKE KANSEN EN BEDREIGINGEN ZIJN ER IN DE HUIDIGE MARKT?
‘Dat is lastig te zeggen. We zijn inmiddels op zoveel markten actief. Wij verwachten dat standalone navigatieapparatuur een belangrijke toegevoegde waarde houdt, omdat deze volledig is toegespitst op de context van de auto. Een bestuurder moet informatie bijvoorbeeld binnen 0,3 seconde kunnen begrijpen. Een uitdaging is de opkomst van apparaten die entertainment en navigatiefuncties in één bieden. Omdat entertainment niet onze corebusiness is, heeft TomTom bewust gekozen voor de focus op connected navigation.
ZIET TOMTOM VOOR DIE COREBUSINESS NIEUWE MARKTEN?
‘We hebben onlangs een sporthorloge met hartslag-meter geïntroduceerd, bedoeld voor de meer dan gemiddeld actieve sporter. TomTom onderscheidt zich hier door de toevoeging van een zeer nauwkeurige GPS-functie en de mogelijkheid om gegevens te uploaden naar elk gewenst programma. Deze sporthorloges zullen in andere winkels worden verkocht dan de navigatieapparatuur. Dat vergt de ontwikkeling van nieuwe distributiekanalen. Ook dat hoort bij innovatie.’
Over Simon Hania:
Simon Hania is sinds 2008 verantwoordelijk voor de privacy- en informatiebeveiligingsaspecten van het wereldwijde producten- en dienstenprogramma van TomTom. Daarom is hij vroegtijdig betrokken bij alle innovaties. Hania heeft een IT-achtergrond en was hiervoor technisch directeur bij XS4all.
Terug naar overzicht