Dat de wereld steeds sneller verandert, mag een cliché heten, maar het is wél de realiteit. Voor elke gevestigde naam in een industrie betekent dit, dat consumenten steeds sneller iets nieuws en iets beters verwachten. Een gegeven waar Beacon al tien jaar dagelijks samen met onze klanten over mee denkt.
Onze eerste vraag is dan meestal: vraagt een innovatie om een opvolgend, vernieuwd product, of om een baanbrekend, radicaal nieuwe oplossing?
In beide gevallen is namelijk een heel andere aanpak vereist. Dé succesfactor bij opvolgende producten of diensten is: snel op de markt komen. Die snelheid is vooral te bereiken door een sterke focus op een verbetering. Dat vergt een korte en heldere definitiefase, met direct daarop volgend de executie of wat wij noemen: ‘Innovation Delivery’. Daarbij laat je je niet afleiden en ga je recht op het doel af met een toegewijd team. Binnen Beacon gebruiken we hiervoor ons zelf ontwikkelde proces. Dat is gefaseerd en heeft binnen de fases een zogenaamde cyclische aanpak.
Gaat het echter om een doorbraakinnovatie, dan is juist een intensievere definitiefase vereist. We besteden dan veel meer aandacht aan de innovatiedefinitie en het creëren van een breed draagvlak daarvoor. Dus: alle disciplines betrekken en grondig samen onderzoeken en vaststellen wat ‘het idee’ nu precies inhoudt. Waarom is het zo’n goed idee, waarom is het zo relevant voor de gebruiker, wat betekent dit voor de organisatie als geheel en hoe gaan we het idee verwezenlijken en uitvoeren?
Uit ervaring weten we dat echte innovaties vereisen dat je scherp vooruit kijkt en dat je alle consequenties van keuzes al vanaf het begin af aan goed moet inschatten. Alleen dan kun je kansrijk aan de start verschijnen en zal je de kans op marktsucces van de innovatie vergroten. Na deze uitgebreide definitiefase is het zaak om tijdens de uitvoering een duidelijke gefaseerde aanpak toe te passen. Tijdens de uitvoering van een innovatieproject stellen we voortdurend de scope en de specificaties aan de orde. Dat maakt het mogelijk ze zo nodig aan veranderende inzichten aan te passen.
Meeveranderen dus, met die veranderende wereld.
Terug naar overzicht