• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact

PROJECTDEFINITIE VOLGENS TOM STEFELS (PARTNER BEACON)

“Zorg voor helderheid: waarom is dit project zo’n goed idee?”

“Bij de start van een project worden vaak mooie woorden gebruikt: projectdefinitie, businesscase, scope. Ik vertaal dat graag naar alledaagse taal, zodat iedereen snapt wat de bedoeling is. En vooral: waaróm gaan we dit project doen? Wanneer doen we een high five? Wat is er dan bereikt? Wie is de ontvanger of de klant? En kan er misschien zelfs nog een schepje bovenop?”

“Het gaat over verwachtingen. Wat verwacht iedereen van de uitkomsten van het project en klopt dat met wat ervoor nodig is om dat te bereiken? Het is belangrijk om aan het begin die verwachtingen in kaart te brengen. Dat kan een heel gedoe zijn. Zeker als je werkt met bijvoorbeeld een stuurgroep met uiteenlopende belangen. Het is zaak om dat in een vroeg stadium in beeld te hebben. Dit doen wij bij BEACON door verwachtingen helder te maken en samen te brengen.”

Samenbrengen
“Helderheid houdt in: ieders verwachtingen zo concreet mogelijk maken. Wat krijgen ze wel en wat niet? Het samenbrengen gaat om mensen en hun ideeën en wensen. Letterlijk met verschillende mensen tegelijk praten, liefst uit verschillende hoeken van de organisatie. Die hebben doorgaans verschillende verwachtingen over een project, en onze rol is om die te laten overlappen.
Vooral níét mensen lastig vallen met te verwachten dat ze het op gaan schrijven, dat werkt niet.
Wij verwerken alle verwachtingen tot een inzichtelijk geheel en geven het terug: kennelijk is dit wat jullie bedoelen, klopt dat? Daar gaat dan iets groeien waarvan men uiteindelijk zegt: ‘hier zijn we het mee eens, hier gaan we voor’.”

Knip het op
“Wanneer een project te groot of te nieuw is om in zijn geheel te beschrijven, is de oplossing om het op te knippen in behapbare stukken. Stel vast wat het resultaat is van de eerste fase en wat je daarvoor nodig hebt. Ook als er grote onbekenden zijn is het heel goed om daar meteen duidelijk over te zijn. Het onbekende benoemen en afgewogen besluiten nemen.”

Sturen op resultaat
“De grotere gedachte achter een innovatie, waarom dit zo’n goed idee is en wat het gaat brengen voor de wereld, moet boven het project blijven hangen. Het is belangrijk om mensen in het project te hebben die deze gedachte vasthouden, erin geloven en persoonlijk ondersteunen.
Helderheid zorgt ervoor dat je weet wat je wel en niet moet doen. Daardoor kun je veel beter sturen en het voorkomt dat er dingen gebeuren die er niet bij horen. Je kunt mensen en middelen gericht inzetten.
Voor ons als projectmanagers is het van groot belang om de gedachte achter een project heel goed te begrijpen. Onze rol is om het eindresultaat af te leveren. Onze projecten hebben daarom een heldere start met uitgesproken verwachtingen, die we als BEACON graag waarmaken en liefst overtreffen.”

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Banner Tom Stefels

NPD REVIEW: PHILIPS AQUATRIO

Apr 21, 2021

Parket- en tegelvloereigenaren opgelet: stofzuigen, dweilen én drogen in één beweging. Met de AquaTrio van Philips bespaart u tijd en gedoe. In onze test maakte hij streeploos schoon en zoog hij met gemak kruimels en gemorste dranken op. De AquaTrio biedt nog een paar voordelen. Ten opzichte van gewoon dweilen verbruikt hij 70 procent minder water, slechts een paar druppels schoonmaakmiddel en laat de vloer twee keer zo snel drogen.

SWITCHBOT CURTAIN EN LANDSLIDE ALARM

MOOI DING: SWITCHBOT CURTAIN EN LANDSLIDE ALARM

Apr 26, 2021

Wat wél moet schuiven zijn gordijnen. En alleen als het de bedoeling is. Nu zijn er allerlei systemen op de markt waarbij de zaak in de rail zit gebouwd en je dus de gehele rail zult moeten vervangen. Dat is gedoe en prijzig. Maar er is inmiddels een slimme oplossing: de SwitchBot Curtain.

Banner zandlaken productinnovatie blogpost

MOOI DING: ZANDLAKEN

Apr 24, 2021

Zomer: zon, zee en strand… en heel veel zand. Zand op je huid bij het insmeren. Zand op de boterhammen en de watermeloen. En ook thuis vind je dagen later nog overal zand. Hiervoor is een slimme oplossing bedacht: het Zandlaken. Een zandvrij strandlaken van twee bij twee meter dat dankzij een speciale technologie zand als het ware absorbeert. De technologie is geleend uit een heel andere hoek: de militaire industrie.

Recente berichten

  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next