Via crowdfunding kunnen ‘gewone’ mensen laagdrempelig investeren in projecten, zowel financieel als in natura. Nu geld lenen moeilijker is, neemt deze wervingsmethode een grote vlucht.
Voor de financiering van kunst en muziek bestond Indiegogo al. Nu zijn er voor start-ups en nieuwe producten websites als Symbid en Kickstarter. De meest voorkomende vorm van crowdfunding is de pre-order: de investeerder betaalt vooruit voor een toekomstig product. Het geld wordt bijvoorbeeld ingezet voor productievoorbereiding.
Risico’s zijn er ook. De investeerder loopt kans niets terug te krijgen en de geloofwaardigheid van de fondsenwerver is via internet lastig te achterhalen. De uitvinder zelf loopt het risico dat een ander met zijn idee aan de haal gaat, en heeft daarnaast vaak een leveringsverplichting. Toch kan crowdfunding, met name voor start-ups een goed alternatief zijn voor onwillige banken en als de weg naar informal investors nog te lang is. Een ander voordeel is dat de financiering tot stand komt door relatief kleine bedragen afkomstig van geldschieters die geloven in het product.
Meer weten? Een interessante lezing door Ronald Kleverlaan voor TEDXD Leiden ‘Crowd fund your way out of a crisis’.
Terug naar overzicht