In de sport hoor je vaak: never change a winning team, zeker als het lekker loopt en er successen worden geboekt. Bestaan er ook winnende teams in innovatie?
DE WARMING UP
In de beginfase van een ontwikkelingsproject is het team vaak nog niet zo groot, en bestaat het uit mensen met voldoende tijd en prioriteit voor het project. Zeker in deze warming-up-fase zal het team nog moeten ‘inspelen’ en is een kritische opstelling geboden om de innovatiedoelstelling en projectscope concreet te maken.
DE SPELERS
Daarna komt het principe first think, then run om de hoek kijken en dienen zich vragen aan als: beschikt het team over voldoende middelen? is de samenstelling geschikt om het project tot een goed einde te brengen? Net zoals de samenstelling van een voetbalelftal per wedstrijdfase mee verandert, kan het stagegate-ontwikkelingsproces per fase ook teamaanpassingen nodig maken (een spits erbij, een verdediger eraf, enzovoort). Daarmee is de wedstrijd nog niet gewonnen. Naarmate het eindsignaal dichterbij komt, des te meer zal een heldere, concreet gedefinieerde innovatiedoelstelling – opgesteld vanuit een eenduidig consumer insight – van onschatbare waarde blijken! Daarmee geef je het innovatieteam richting en inspiratie tot samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. En kan het uitgroeien tot een hecht en goed presterend team.
DE SUPPORTERS
Het team draait, het balletje rolt. Tijd om aan te vallen, te scoren, en daarmee de overwinning binnen te halen. Dat vereist een breed draagvlak voor de innovatiedoelstelling binnen de organisatie (stakeholders en supporters) en voldoende vertrouwen en steun voor het team tijdens de volledige projectduur – óók als het even tegenzit.
DE TRAINING
Tussentijdse trainingen bieden momenten van reflectie op de resultaten, de werkwijze en de teamrollen. Zo loont het ook om nu en dan echt te breken met de dagelijkse projectgang. Organiseer een teamevent om het behalen van een belangrijke milestone te vieren. Juist dat werkt teamversterkend, verhelderend en inspirerend.
DE WINNAAR
Uit ervaring weet ik dat ook winnende innovatieteams bestaan. Ze ontstaan echter niet vanzelf. Hard werken, motivatie, vertrouwen en onder-nemerschap vormen een belangrijke basis. Maar het belangrijkste is het bepalen van een gemeenschappelijk doel, ofwel teamfocus.
Terug naar overzicht