Elke organisatie moet innoveren om te kunnen concurreren. Gevestigde bedrijven worden ingehaald door nieuwkomers. Maar ook startups falen minstens net zo vaak als ze slagen. The Lean Startup methodiek beschreven door Eric Ries geeft handgrepen om succesvoller te innoveren.
Eric Ries beschrijft in het boek uit 2011 een innovatieve methode voor succesvol entrepreneurship, ontstaan nadat hij betrokken was bij een aantal startups. De methode is ontwikkeld voor softwarebedrijven, heel populair geworden en inmiddels veel breder toegepast. Een van de speerpunten is om zo snel mogelijk echte terugkoppeling van de markt te krijgen met een minimum viable product om echte cutting edge producten te ontwikkelen. Het grote voordeel is evident: kortere ontwikkeltijden, minder aannames en een betere voeling met de markt.
De werkwijze staat haaks op de traditionele manier van ontwikkelen: begin met een hele goede productdefinitie en voer dit perfect uit. Toch zijn er legio producten die niet meteen het beste waren: de eerste elektrische auto had een kleine actieradius, de eerste iPhone kon in retrospect ook niet zo heel veel. Het minimum viable product is blijkbaar breder toepasbaar dan alleen voor software.
BEACON past deze gedachte ook toe bij de introductie van innovaties met een hoog onzekerheidsprofiel: start klein, limiteer de investeringen en aantallen en bouw een goede band met de gebruikers. Zo kun je snel aanpassingen in het ontwerp maken om met versie 2 of 3 de wereld te veroveren. Het echte verdienen duurt iets langer maar de kans daarop wordt wel enorm vergroot.
Terug naar overzicht