Yorick Koumans (projectmanager) over een CO2-vrije boot
Voor een wedstrijd voor groene vaartuigen in Monaco ontwikkelde het TU Delft Hydro Motion Team een speedboot die aangedreven wordt door waterstof. Auto’s, bussen en taxi’s op waterstof bestaan al langer, maar in boten wordt waterstof nog nauwelijks gebruikt. De scheepvaart is een vervuilende industrie, die 3,6 procent van alle wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. Daarmee is deze nog vervuilender dan de luchtvaart, die verantwoordelijk is voor 3,4 procent. Natuurlijk betreft het hier maar een klein speedbootje. Maar het kan een begin zijn van het verduurzamen van de scheepvaart. En het laat de potentie zien van waterstof in de maritieme sector. Het TU-team won de wereldtitel op snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen.
Brandstofcel
De boot maakt gebruik van een brandstofcel. Daarin wordt waterstof door middel van elektrolyse omgezet in elektriciteit, waarmee een elektromotor gevoed wordt. Daarvoor is wel een kleine bufferbatterij nodig. Wanneer de elektriciteit schoon opgewekt is, is de waterstofboot volledig CO2-vrij.
Gas
Het voordeel van waterstof als brandstof ten opzichte van een batterij is dat je met hetzelfde gewicht veel meer energie kunt opslaan. En er zijn geen zeldzame metalen voor nodig zoals in een lithium batterij. Het voordeel ten opzichte van LPG is dat er bij de omzetting van waterstof in elektriciteit geen CO2 vrijkomt.
Foils
Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, heeft de boot draagvleugels of hydrofoils. Daarmee vliegt hij vanaf 25 km/u als het ware over het water. Daardoor neemt de weerstand flink af, waardoor de boot efficiënter vaart.
Dit zijn de eerste stappen op weg naar waterstof aangedreven schepen. Deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van de wereldwijde CO2 uitstoot.