• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact

MOOI DING: Speedboot op waterstof

Yorick Koumans (projectmanager) over een CO2-vrije boot
Voor een wedstrijd voor groene vaartuigen in Monaco ontwikkelde het TU Delft Hydro Motion Team een speedboot die aangedreven wordt door waterstof. Auto’s, bussen en taxi’s op waterstof bestaan al langer, maar in boten wordt waterstof nog nauwelijks gebruikt. De scheepvaart is een vervuilende industrie, die 3,6 procent van alle wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. Daarmee is deze nog vervuilender dan de luchtvaart, die verantwoordelijk is voor 3,4 procent. Natuurlijk betreft het hier maar een klein speedbootje. Maar het kan een begin zijn van het verduurzamen van de scheepvaart. En het laat de potentie zien van waterstof in de maritieme sector. Het TU-team won de wereldtitel op snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen.

Brandstofcel
De boot maakt gebruik van een brandstofcel. Daarin wordt waterstof door middel van elektrolyse omgezet in elektriciteit, waarmee een elektromotor gevoed wordt. Daarvoor is wel een kleine bufferbatterij nodig. Wanneer de elektriciteit schoon opgewekt is, is de waterstofboot volledig CO2-vrij.

Gas
Het voordeel van waterstof als brandstof ten opzichte van een batterij is dat je met hetzelfde gewicht veel meer energie kunt opslaan. En er zijn geen zeldzame metalen voor nodig zoals in een lithium batterij. Het voordeel ten opzichte van LPG is dat er bij de omzetting van waterstof in elektriciteit geen CO2 vrijkomt.

Foils
Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, heeft de boot draagvleugels of hydrofoils. Daarmee vliegt hij vanaf 25 km/u als het ware over het water. Daardoor neemt de weerstand flink af, waardoor de boot efficiënter vaart.
Dit zijn de eerste stappen op weg naar waterstof aangedreven schepen. Deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van de wereldwijde CO2 uitstoot.

You also might be interested in

Yorick Koumans (projectmanager BEACON): ”Pak een wijziging aan een bestaand product aan als een apart project”

Yorick Koumans (projectmanager BEACON): ”Pak een wijziging aan een bestaand product aan als een apart project”

Feb 13, 2024

‘Soms zijn er goede redenen om een bestaand product aan te passen. Bijvoorbeeld als je product niet meer helemaal voldoet aan de aangescherpte regelgeving. Andere redenen kunnen zijn: je wilt overschakelen naar een onderdeel dat beter leverbaar is, je wilt de concurrentie voorblijven, of je wilt je bestaande product beter laten aansluiten op wat gebruikers willen. Bij BEACON hebben we veel ervaring op dit gebied, bijvoorbeeld in de markt van fast moving consumer goods.

Het team van BEACON

NIEUW AAN BOORD: YORICK KOUMANS – PROJECTMANAGER

Apr 26, 2021

BEACON groeit! Sinds 1 september versterkt Yorick Koumans ons team als projectmanager productinnovatie: ‘Het ontwikkelen van een product is vaak technisch uitdagend. Maar voor een succesvolle ontwikkeling zijn veel meer factoren van belang. Is het product commercieel interessant, zit de klant er wel op te wachten, kunnen we het betrouwbaar produceren?

Thijs Gerlings, Operations Engineering Director bij Dorc Global, over BEACON projectmanagement

Thijs Gerlings, Operations Engineering Director bij Dorc Global, over BEACON projectmanagement

Jun 27, 2023

‘Voor ons is flexibiliteit belangrijk. Dat je snel een goede en ervaren projectmanager kunt bijschakelen voor een lopend of een nieuw project.’ Dorc is een middelgroot bedrijf, gespecialiseerd in instrumenten en apparatuur voor oogoperaties. Het bedrijf is gevestigd in Zuidland, en heeft productiefaciliteiten in Amerika en Duitsland. Dorc ontwikkelt de eigen producten grotendeels binnenshuis en neemt deze zelf in productie. Een groep van zeventig design, technology & innovation engineers werkt in een groot aantal projecten samen aan product- en procesontwikkeling en de uitvoering daarvan.

Recente berichten

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75

Contact

 Yorick Koumans

Yorick Koumans

Yorick Koumans

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next