Niels Andela over de nieuwe Coca-Cola verpakking
Coca-Cola heeft een nieuwe fles onthuld, gemaakt van 100% plantaardig materiaal. Doel van het bedrijf is om voor 2030 het gebruik van op aardolie gebaseerde PET volledig te stoppen. Het nieuwe materiaal wordt bPET genoemd, en heeft volgens de makers dezelfde moleculaire structuur als de niet-plantaardige variant. Het materiaal is volledig recyclebaar en er kunnen zelfs andere producten van worden gemaakt zoals T-shirts.
PET-flessen die we nu nog kennen, zijn gemaakt op basis van aardolie. Het nieuwe materiaal daarentegen is volgens Coca-Cola 100% plantaardig. Voor de nieuwe fles is gebruik gemaakt van twee verschillende technologieën. Een daarvan is een plantaardig materiaal genaamd paraxyleen (bPX), gemaakt met suiker uit maïs. Dit wordt vervolgens omgezet in tereftaalzuur (bPTA).
De tweede is de omzetting van gebruikte biomassa naar plantaardig monoethyleenglycol (bMEG). Vroeger werd bMEG geproduceerd door suikerriet of maïs om te zetten in bio-ethanol, voordat het werd omgezet in bio-ethyleenglycol. Nu kunnen suikerbronnen rechtstreeks MEG produceren, waardoor de tussenstadia en de bijbehorende emissies niet meer nodig zijn.
Met de nieuwe fles van bPET zet Coca-Cola een stap in het door het bedrijf zelf opgelegde doel om vanaf 2030 geen PET meer te gebruiken in Europa en Japan. Vanaf dan moeten er alleen nog recyclebare en hernieuwbare materialen gebruikt worden. Het uiteindelijke doel van het bedrijf is om vanaf 2050 wereldwijd een CO2-neutraal bedrijf te zijn.
Het feit dat voedingsmiddelen worden gebruikt voor deze fles (mais en suikerriet) maakt dat bij de productie van jaarlijks 108 miljard flessen (3 miljoen ton plastic) er wel heel veel suikerriet en mais nodig is om volledig over te stappen. Mooi zou zijn als er doorgezocht wordt naar een plantaardige, suikerrijke afvalstroom, dan zou het pas echt een doorbraak zijn!
Met het nieuwe materiaal hoopt Coca-Cola de behoefte aan aardolie uit alle commercieel geproduceerde plastic flessen te verwijderen, niet alleen die van zichzelf. Dit houdt in dat het bedrijf de technologie achter de nieuwe fles beschikbaar stelt aan anderen in de industrie, waaronder rivaliserende drankenproducenten.
En dat is wat mij betreft wel het meest revolutionaire aan dit hele verhaal. Coca-Cola die bedrijfsgeheimen gaat delen. Ze willen dat andere bedrijven zich aansluiten en gezamenlijk verder gaan. Hernieuwbare of gerecyclede verpakkingen zien ze niet meer als gebieden waar concurrentievoordeel is te behalen. De open source van innovatieve en schone verpakkingen zou een voorbeeld moeten zijn om de grote vervuilingsissues aan te pakken en ook om met andere bedrijfstakken op die manier innovatieve kennis te delen!