Hoe kunnen projectmanagers bijdragen aan succesvolle nieuwe producten die ook nog duurzaam zijn? En welke rol kan Beacon spelen als het gaat om groene mobiliteit? Onze projectmanager Bart Vandehoek, bekend met onder meer het ‘Sustainable Living’ programma van Unilever, geeft antwoord
‘Onze toegevoegde waarde is dat we in een vroeg stadium goed kunnen beoordelen met welke twee of drie speerpunten het duurzame, nieuwe product kan scoren’, zegt Vandehoek beslist. ‘Vaak bestaat de wensenlijst uit 100 punten met talloze “trade offs”: de motor moet de energiezuinigste zijn maar ook de snelste. Dat gaat niet samen. En less is more, zo kies je de beste focus waarmee je de concurrentie wegblaast.’
Tot zijn verbazing wordt er in de Nederlandse top 50 productiebedrijven veel gepraat over duurzaamheid, maar zien we daar weinig van terug in de markt. Terwijl de maatschappij daar steeds dringender om vraagt. Vandehoek leerde het duurzame denken en het winstgevend maken hiervan bij zijn vorige werkgever Unilever. Dat bedrijf leidt nu de wereldwijde ranglijst op het gebied van duurzaam imago (bron: GlobeScan). ‘Ook Philips en AH werken er hard aan. Bedrijven die begrijpen dat naast de P van Profit ook de P’s van People en Planet meetellen.’
Maar wat heb je daar precies aan? ‘Duurzaamheid geeft een bedrijf bestaansrecht. Het geeft je producten meerwaarde en resulteert in goede business. Je moet duurzaam ondernemen wel verankeren in je targets, innovatiemanagers ervoor belonen en mensen erop afrekenen.’ Vandehoek adviseert zijn klanten om niet-financiële baten op het gebied van milieubelasting ook daadwerkelijk op te nemen in de business case van een nieuw te ontwikkelen product. ‘Een inspirerend voorbeeld is Philips dat stelt dat eind 2012 30% van de omzet uit groene producten moet komen en het energieverbruik 50% omlaag moeten. Op zo’n schaal maakt dat snel impact.’
Dat je voor duurzame productontwikkeling naar Beacon moet, ligt voor de hand: ‘Van tell me naar show me’. Als er eisen worden gesteld inzake duurzaamheid, zorgen wij dat die echt worden doorgevoerd. Of het nu zit in milieuvriendelijke verpakkingen, efficiëntie in transport, grondstofgebruik of duurzame productielijnen. Dat is het verschil tussen Beacon en de vele milieuadviesbureaus. Voor Beacon is echte productontwikkeling en het projectmanagement daarvan dagelijkse routine, samen met de klant.’
Terug naar overzicht