Succesvol innoveren blijkt lastig. De kans dat een nieuw ontwikkeld product of dienst succes heeft, is minder dan 30 procent. Toch is innoveren een must, wil je in de toekomst relevant blijven voor je klant (en wie wil dat nou niet…). Maar hoe maak je innovaties dan succesvoller? Vaak is het antwoord: beter testen!
VERSCHILLENDE WERELDEN, VERSCHILLENDE MENSEN
Om met succes te innoveren heb je twee ingrediënten nodig: creëren en testen. Onze ervaring is dat dit twee volledig andere werelden zijn. Voor het genereren van ideeën en ontwikkelen van nieuwe producten en diensten zijn mensen nodig die buiten de gebaande paden durven denken.
Mensen die nieuwe wegen kunnen zien en inslaan, mensen met durf en visie. Believers zogezegd. Het testen van innovatieve ideeën is heel wat anders. Dat vergt juist een kritische houding: eerst zien dan geloven. Ofwel mensen die gestructureerd en systematisch kijken, proeven, verifiëren, testen, meten en dan pas conclusies trekken.
LIG JE OP KOERS
Aan de waarde van creatieve ontwikkelteams hebben we in deze nieuwsbrief al regelmatig aandacht besteed. Maar ook het belang van goed testen mag niet onderschat worden. Dat helpt om te controleren of alle creatieve ideeën en ontwikkelinspanning tot het juiste doel geleid hebben: een innovatie die in de markt een superieure positie inneemt ten opzichte van de concurrentie. Testen helpt ook om vast te stellen of je op koers ligt of moet bijsturen. Of dat je bij nader inzien je geld beter in een ander project kunt stoppen.
GAAN WE MET DIT IDEE GELD VERDIENEN?
Testen kent vele vormen en varieert met de fasevan het innovatieproject. Er zijn concepttesten, producttesten, gebruikerstesten, markttesten. Deze testen beantwoorden telkens andere vragen. Werkt het product wel zoals we bedacht hebben? Kan de gebruiker er makkelijk mee overweg? Slaat dit concept aan bij de doelgroep? Is het 10.001ste exemplaar evengoed als het eerste? En misschien wel belangrijkste vraag: gaan we met dit idee geld verdienen?
METEN IS WETEN
Bij Beacon vinden we dat die laatste vraag centraal moet staan in ieder innovatietraject. Er moeten wegen gevonden worden om dat in een zo vroeg mogelijk stadium te testen. Het is niet altijd makkelijk, maar wel zeer nuttig om steeds te weten of de investering in innovatie nog steeds goed besteed is. Het is fijn om een goed gevoel te hebben, maar meten is weten!
Terug naar overzicht