Vanaf begin dit jaar zijn de nieuwe Coca Cola blikjes ook in ons land te vinden. En deze zijn, geheel tegen de traditionele kleuren van het colamerk in, GROEN. De kleurwijziging heeft voornamelijk te maken met de natuurlijke uitstraling die Coca Cola wil bereiken; de ‘Life’-versie heeft minder calorieën en suikers door gebruik te maken van zoetstoffen uit Stevia.
De lancering is door verschillende media kritisch ontvangen. Een reductie van 139 naar 89 calorieën per blikje (van 33 cl) is percentueel gezien noemenswaardig, maar de hoeveelheid blijft voor een gezonde levensstijl nog steeds aan de hoge kant. En ook de natuurlijke basis van het product wordt door andere ingrediënten deels teniet gedaan.
Gedurende de ontwikkeling van het concept lijkt de klantvraag wel goed centraal te hebben gestaan. De vraag naar natuurlijke producten is de laatste jaren enorm gestegen. Mensen stappen steeds meer af van de Light of Zero versie, ook al is de schadelijkheid van chemische zoetstoffen niet aangetoond. Als de vertrouwde smaak van de rode Coca Cola niet aangetast wordt, is de groene versie mogelijk een goede strategie om juist die mensen bij het merk te houden.
Coca cola is op kleine schaal begonnen en is kritisch in welke landen ze vervolgens introduceren. Een aanpak die wij als Beacon ook regelmatig met onze klanten doorlopen. De initiële investering kan hierdoor laag blijven, terwijl de innovatie in zijn geheel getest wordt. Voor Coca Cola geldt dat de verkoopcijfers blijkbaar voldoende zijn om de lancering voort te zetten. De groene blikjes en flesje zullen in Nederland even wennen zijn, en volgens sommigen niet helemaal passend bij het merk, maar wij zijn in ieder geval benieuwd.
Terug naar overzicht