• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: Beosound Level

Jurre Miedema over een circulaire WiFi speaker
Prachtig, deze draagbare speaker van Bang & Olufsen. Een strak en tijdloos Scandinavisch design in staal en hout. Het formaat is ongeveer een A4tje, en dan een paar centimeter dik. Heel anders dan je zou verwachten van een draagbare speaker. De kleine verwijzing naar een ouderwetse transistorradio vind ik erg leuk gedaan. Het gebruik van natuurlijke materialen is een trend. De geluidskwaliteit is zeer goed, zoals je van B&O kunt verwachten. Je kunt hem in verschillende standen neerzetten of ophangen. Het geluid past zich aan de oriëntatie aan door middel van sensoren. Staand pakt hij vanzelf stereo geluid op. Liggend maakt hij een ruimtevullend geluid rondom (360 gr). Kortom een heel mooi ding.

Circulair
Maar het meest interessante is dat deze speaker als eerste elektronica product het Cradle to Cradle Certificate heeft gekregen. Dit is een prestigieus keurmerk voor circulaire producten. In de zware keuring op het gebied van circulariteit en andere duurzaamheidaspecten heeft deze speaker brons gekregen. Het laagste level, maar toch. Dit is niet iets dat je doet op een regenachtige namiddag. Dat is echt een serieuze strategische afweging geweest waarvoor ze de bedrijfsprocessen gereorganiseerd moeten hebben. Daarbij verplicht de bronzen status ook om vooruit te kijken en een plan klaar te hebben liggen voor verbetering op alle toetsingsgebieden.
Naast het gebruik van (deels) gerecyclede materialen is de speaker uit elkaar te schroeven en zijn onderdelen als de batterij en de streamingmodule vervangbaar. Zo kan het product geüpgraded worden als betere technologie beschikbaar komt. B&O claimt dat de onderdelen beschikbaar blijven tot tien jaar nadat het laatste item is verkocht, een belangrijke stap voor het verlengen van de levensduur van de producten.

Compliment
Meestal heb je het idee dat je bij een milieubewust product wel iets op de kwaliteit moet inleveren. Dat is hier niet het geval. Ik vind het een compliment waard dat B&O deze koers is ingeslagen. Iemand moet de eerste zijn. En ik hoop dat B&O hiermee een voorbeeld kan zijn voor anderen en zichzelf.

Nichemarkt
Met de prijs zijn deze spullen nog niet bepaald voor de massa. De speaker kost, afhankelijk van de uitvoering, tussen de €1400 en €1700 euro. Het is dus echt een product voor een nichemarkt van liefhebbers.
Persoonlijk vind ik het veel geld voor een portable speaker. Ik ben bang dat meer mensen deze afweging zullen maken, ook omdat er genoeg alternatieven verkrijgbaar zijn op veel lager prijsniveau. Daarom betwijfel ik, ondanks de hoge kwaliteit van zowel design als geluid, of er écht behoefte is aan dit product. Wat de waarde van de C2C certificering niet wegneemt, aangezien de ingezette koers ook doorgezet zal worden in toekomstige producten.

You also might be interested in

Team van BEACON

VIND DE ‘BLUE SPOT’ OP WEG NAAR INNOVATIESUCCES

apr 23, 2021

Een product is pas succesvol als het goed scoort op veel punten tegelijk: het product moet, relevant zijn voor de klant, haalbaar zijn en daarnaast ook financieel levensvatbaar. Deze drie factoren hebben een belangrijke samenhang. Het optimum vinden, de ‘blue spot’ of winnende innovatiepropositie is waar het om draait. Soms is een propositie al heel vroeg ontstaan maar duurt het door de stand der techniek nog lang tot ‘de blue spot’ gevonden wordt.

KOUD TOT DE LAATSTE DRUPPEL

KOUD TOT DE LAATSTE DRUPPEL

apr 22, 2021

Mallen gevuld met water werden ingevro-ren bij -25 graden Celsius en daarna afgevuld met cola. Om geen last te hebben van koude, bevroren handen werd een bijpassende rubberen band meegeleverd. Dit drankje was alleen op de Colombiaanse stranden te krijgen. Wie weet valt het ook op de Hollandse stranden in de smaak.

Statistiek Aviation Glass

INTERVIEW: KOEN SALDEN VAN HOLMATRO

apr 22, 2021

‘Uitmuntende kwaliteit, een enorm sterk imago en voortdurend aansluiten op de behoeften van de gebruiker zijn onze grootste kracht,’ aldus Koen Salden. Holmatro exporteert naar 140 landen, met China als grootste exportmarkt, en heeft als norm dat klanten blind moeten kunnen vertrouwen op de kwaliteit en de specificaties van de tools. ‘En om dat te garanderen moet je constant, fase op fase testen.’

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

Jurre Miedema

+31 630 176 164
jurre.miedema@beacon.nl
Jurre Miedema

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next