• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: Beosound Level

Jurre Miedema over een circulaire WiFi speaker
Prachtig, deze draagbare speaker van Bang & Olufsen. Een strak en tijdloos Scandinavisch design in staal en hout. Het formaat is ongeveer een A4tje, en dan een paar centimeter dik. Heel anders dan je zou verwachten van een draagbare speaker. De kleine verwijzing naar een ouderwetse transistorradio vind ik erg leuk gedaan. Het gebruik van natuurlijke materialen is een trend. De geluidskwaliteit is zeer goed, zoals je van B&O kunt verwachten. Je kunt hem in verschillende standen neerzetten of ophangen. Het geluid past zich aan de oriëntatie aan door middel van sensoren. Staand pakt hij vanzelf stereo geluid op. Liggend maakt hij een ruimtevullend geluid rondom (360 gr). Kortom een heel mooi ding.

Circulair
Maar het meest interessante is dat deze speaker als eerste elektronica product het Cradle to Cradle certificate heeft gekregen. Dit is een prestigieus keurmerk voor circulaire producten. In de zware keuring op het gebied van circulariteit en andere duurzaamheidaspecten heeft deze speaker brons gekregen. Het laagste level, maar toch. Dit is niet iets dat je doet op een regenachtige namiddag. Dat is echt een serieuze strategische afweging geweest waarvoor ze de bedrijfsprocessen gereorganiseerd moeten hebben. Daarbij verplicht de bronzen status ook om vooruit te kijken en een plan klaar te hebben liggen voor verbetering op alle toetsingsgebieden.
Naast het gebruik van (deels) gerecyclede materialen is de speaker uit elkaar te schroeven en zijn onderdelen als de batterij en de streamingmodule vervangbaar. Zo kan het product geüpgraded worden als betere technologie beschikbaar komt. B&O claimt dat de onderdelen beschikbaar blijven tot tien jaar nadat het laatste item is verkocht, een belangrijke stap voor het verlengen van de levensduur van de producten.

Compliment
Meestal heb je het idee dat je bij een milieubewust product wel iets op de kwaliteit moet inleveren. Dat is hier niet het geval. Ik vind het een compliment waard dat B&O deze koers is ingeslagen. Iemand moet de eerste zijn. En ik hoop dat B&O hiermee een voorbeeld kan zijn voor anderen en zichzelf.

Nichemarkt
Met de prijs zijn deze spullen nog niet bepaald voor de massa. De speaker kost, afhankelijk van de uitvoering, tussen de €1400 en €1700 euro. Het is dus echt een product voor een nichemarkt van liefhebbers.
Persoonlijk vind ik het veel geld voor een portable speaker. Ik ben bang dat meer mensen deze afweging zullen maken, ook omdat er genoeg alternatieven verkrijgbaar zijn op veel lager prijsniveau. Daarom betwijfel ik, ondanks de hoge kwaliteit van zowel design als geluid, of er écht behoefte is aan dit product. Wat de waarde van de C2C certificering niet wegneemt, aangezien de ingezette koers ook doorgezet zal worden in toekomstige producten.

You also might be interested in

Laurien Wolfswinkel (senior projectmanager) over een modulaire speelgoedrobot

Laurien Wolfswinkel (senior projectmanager) over een modulaire speelgoedrobot

apr 20, 2022

Mijn collega Tom attendeerde me op Clicbot, waarmee kinderen zelf robotjes kunnen maken. Wat een leuk en uitnodigend concept. Je kan het zien als een soort productontwikkeling voor kinderen. Je kunt er bijvoorbeeld een hondje van maken dat loopt, maar het kan ook rijden met wieltjes en je kan je robotje bewegingen leren. Kinderen worden zo op een hele speelse manier enthousiast gemaakt voor techniek en voorbereid op de digitale samenleving, waarin alles met software gebeurt.

BEACON LAS VOOR U: HET GROOT INNOVATIEMODELLENBOEK

BEACON LAS VOOR U: HET GROOT INNOVATIEMODELLENBOEK

apr 22, 2021

40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap bij bedrijfsleven en overheid. Hoe ingewikkelder het wordt, hoe krachtiger de vereenvoudigde weergave. De modellen over innovatie zijn dan ook talrijk. Het Groot Innovatie Modellenboek biedt 40 praktische modellen om het innovatieproces handen en voeten te geven.

Het team van BEACON

‘PARTNERSHIPS MAKEN UNIEKE PROPOSITIES MOGELIJK’

apr 26, 2021

‘Productinnovatie is in de moderne economie vaak zo complex dat partnerships bijna een must zijn. Een partnership kan helpen om een deel van de puzzel in te vullen die mist binnen het eigen bedrijf. Een voorbeeld zie je bij Nespresso, die koffiemachines nodig heeft om hun koffiecups in de markt te zetten. Daarom hebben ze een partnership gesloten met Krups. Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Renault en Google, die een partnership hebben gesloten waarbij Google alle elektronica in de auto’s verzorgt. De voordelen zijn evident: beide partijen combineren hun krachten, kennis, positie en merk om tot een uniek product te komen. Een product dat voor de consument heel veel toegevoegde waarde biedt. Een ander belangrijk voordeel is dat de risico’s, altijd een aspect bij innovatie, gedeeld worden.’

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Joline Karelse (projectmanager productinnovatie) over wendbaarheid tijdens een innovatieproject
  • MOOI DING: Speedboot op waterstof
  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?

Contact

Jurre Miedema

Jurre Miedema

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next