• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

PROJECTDEFINITIE VOLGENS TOM STEFELS (PARTNER BEACON)

“Zorg voor helderheid: waarom is dit project zo’n goed idee?”

“Bij de start van een project worden vaak mooie woorden gebruikt: projectdefinitie, businesscase, scope. Ik vertaal dat graag naar alledaagse taal, zodat iedereen snapt wat de bedoeling is. En vooral: waaróm gaan we dit project doen? Wanneer doen we een high five? Wat is er dan bereikt? Wie is de ontvanger of de klant? En kan er misschien zelfs nog een schepje bovenop?”

“Het gaat over verwachtingen. Wat verwacht iedereen van de uitkomsten van het project en klopt dat met wat ervoor nodig is om dat te bereiken? Het is belangrijk om aan het begin die verwachtingen in kaart te brengen. Dat kan een heel gedoe zijn. Zeker als je werkt met bijvoorbeeld een stuurgroep met uiteenlopende belangen. Het is zaak om dat in een vroeg stadium in beeld te hebben. Dit doen wij bij BEACON door verwachtingen helder te maken en samen te brengen.”

Samenbrengen
“Helderheid houdt in: ieders verwachtingen zo concreet mogelijk maken. Wat krijgen ze wel en wat niet? Het samenbrengen gaat om mensen en hun ideeën en wensen. Letterlijk met verschillende mensen tegelijk praten, liefst uit verschillende hoeken van de organisatie. Die hebben doorgaans verschillende verwachtingen over een project, en onze rol is om die te laten overlappen.
Vooral níét mensen lastig vallen met te verwachten dat ze het op gaan schrijven, dat werkt niet.
Wij verwerken alle verwachtingen tot een inzichtelijk geheel en geven het terug: kennelijk is dit wat jullie bedoelen, klopt dat? Daar gaat dan iets groeien waarvan men uiteindelijk zegt: ‘hier zijn we het mee eens, hier gaan we voor’.”

Knip het op
“Wanneer een project te groot of te nieuw is om in zijn geheel te beschrijven, is de oplossing om het op te knippen in behapbare stukken. Stel vast wat het resultaat is van de eerste fase en wat je daarvoor nodig hebt. Ook als er grote onbekenden zijn is het heel goed om daar meteen duidelijk over te zijn. Het onbekende benoemen en afgewogen besluiten nemen.”

Sturen op resultaat
“De grotere gedachte achter een innovatie, waarom dit zo’n goed idee is en wat het gaat brengen voor de wereld, moet boven het project blijven hangen. Het is belangrijk om mensen in het project te hebben die deze gedachte vasthouden, erin geloven en persoonlijk ondersteunen.
Helderheid zorgt ervoor dat je weet wat je wel en niet moet doen. Daardoor kun je veel beter sturen en het voorkomt dat er dingen gebeuren die er niet bij horen. Je kunt mensen en middelen gericht inzetten.
Voor ons als projectmanagers is het van groot belang om de gedachte achter een project heel goed te begrijpen. Onze rol is om het eindresultaat af te leveren. Onze projecten hebben daarom een heldere start met uitgesproken verwachtingen, die we als BEACON graag waarmaken en liefst overtreffen.”

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MOOI DING: SPEELGOED OF EBIKE?

MOOI DING: SPEELGOED OF EBIKE?

apr 23, 2021

Het eerste dat opvalt is het formaat van zo’n ‘hoverboard’: al die technologie in zo’n klein product stoppen is een serieuze uitdaging. Daarnaast is het een heel intuïtief vervoersmiddel. Het op en af stappen moet je even onder de knie krijgen, maar daarna is het kinderspel! Perfect getweaked dat je het met je eigen evenwicht kan besturen zonder er bij stil te staan.

Team van BEACON

INTERVIEW: SIMON HANIA, CORPORATE PRIVACY OFFICER TOMTOM

apr 22, 2021

‘Opkomende veranderingen beoordelen we ver voordat ze de markt gaan domineren. Sterker, door hierop te anticiperen creëren we juist nieuwe markten. Denk aan de succesvolle introductie van de TomTom Go. De ontwikkeling van consumentenelektronica vergt al gauw 2 tot 3 jaar. Dus als je niet anticipeert op een marktontwikkeling, ben je te laat. Die attitude domineert bij TomTom als marktleider.’

Auping Evolve

MOOI DING: AUPING EVOLVE

apr 26, 2021

Hoeveel matrassen heb ik eigenlijk versleten in mijn leven? Geen idee, maar het is een heel stapeltje. En waar ze na gebruik zijn gebleven weet ik al helemaal niet. Nou ja, ik weet het wel natuurlijk, in de afvalstroom, waar er jaarlijks 1,5 miljoen in blijken te verdwijnen. Bij Auping hebben ze hierover nagedacht, en niet alleen dat, ze hebben er ook wat aan gedaan. De Evolve is een Recyclebaar matras met de hoofdletter R, waarbij de materialen ook daadwerkelijk weer voor een nieuw matras gebruikt kunnen worden en niet uiteindelijk in bermpaaltjes belanden.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

+31 6 53 99 51 23 49
tom.stefels@beacon.nl
Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next