Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen.
1) Scope
De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in? En eigenlijk is het heel simpel: hoe meer je doet, hoe langer het duurt. Innovatieprojecten hebben de neiging om uit te dijen. Bedenk: goed is goed genoeg. Met BEACON gaan wij altijd bij de start van een project met een kam door de scope. Om te kijken of alle onderdelen van het project ook werkelijk waarde toevoegen aan het product dat je straks in de markt zet. Als dat niet zo is, overweeg dan om er iets uit te halen om snelheid te maken.
2) Team
De tweede knop waar je aan kunt draaien is die van het team. Want uiteindelijk ga je het als projectmanager samen met het team doen. Dat team moet het ten eerste natuurlijk kúnnen. Daarnaast is tijd hebben net zo belangrijk. Waar wij goede ervaringen mee hebben is als je teamleden mimimaal de helft van hun beschikbare tijd aan het project kunnen werken. En dat het project de hoofdprioriteit is van hun werk. Zodat ze zo’n tweeënhalf à drie dagen in de week echt gefocust kunnen samenwerken, zonder andere dingen aan hun hoofd. Als je dagelijks met elkaar werkt, raak je ingespeeld op elkaar, heb je aan een half woord genoeg en kun je echt heel erg hard gaan met het team.
3) Sprinten!
Het derde punt van belang is de manier waarop je met elkaar werkt. Wij zijn een groot voorstander van het werken met sprints. We plannen steeds korte stukken tijd om een heel concrete taak uit te werken. Dat helpt enorm om de vaart erin te houden, om twee redenen. Ten eerste is het glashelder wat er van eenieder verwacht wordt op korte termijn. Dus het draait nu niet meer om het doel van de marktintroductie over 12 maanden. Het gaat er om: wat kan ik als teamlid vanmiddag bijdragen aan het sprintdoel van over drie of vier weken. Dat helpt ontzettend om het werk gewoon gedaan te krijgen.
Sturen en bijsturen
De tweede reden waarom sprints erg handig zijn, is dat je elke keer een heel tastbaar tussenresultaat oplevert. Hiermee kun je in een vroeg stadium de meest kritieke aannames testen en indien nodig bijsturen. Zo elimineer je de grootste risico’s zo vroeg mogelijk en vergroot je de slagingskans. Door te werken met korte sprints doe je een beroep op de creativiteit en ondernemingszin van het team. Dus niet: ‘hoe lang gaat het duren voor we kunnen testen?’, maar: ‘binnen drie weken gaan we testen, verzin maar hoe!’.
Wat bepaalt het succes?
Uiteindelijk is de hoofdvraag: Welke delen van het product of de propositie bepalen het succes bij de eindgebruiker?
Een hulpmiddel om snel tot de kern te komen is: begin met het eind in gedachten. Denk na over hoe de communicatie rond dat nieuwe product zal zijn. Wat zijn de Unique Selling Points? Marketeers zijn erin getraind om juist de hoofdzaken eruit te pikken. Dat zijn nooit tien dingen. Om er snel achter te komen of je de juiste zaken te pakken hebt, werkt het heel goed om de kritische aannames direct in de markt te testen. Dit kan al op hele eenvoudige manieren. Als je eenmaal een beeld hebt van wat belangrijk is, heb je focus en kun je snelheid maken.
Focus op de kern
Een mooi voorbeeld van deze manier van werken is een innovatie die BEACON voor FrieslandCampina begeleid heeft. Door middel van snel testen en een heel directe manier van samenwerken met eindklanten wisten we in een heel vroeg stadium van het project wat belangrijk was. Daarmee hebben we de totale ontwikkelingstijd tot aan introductie binnen tien maanden weten te realiseren.