• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact

MOOI DING: ADIDAS FUTURECRAFT

Projectmanager Christel van Dijk over een 100% recyclebare sneaker

Dat een groot merk als Adidas met een duurzaam initiatief op de markt komt, vind ik een goed teken. Ook de mode-industrie staat niet bekend om duurzaamheid en daarbij is het technisch een uitdaging. Adidas verwerkt sinds 2015 oceaanplastic in nieuwe schoenen, maar wil een stap verder gaan, want wat gebeurt er met de schoenen als je ze hebt afgedragen? “We moeten van het concept ‘afval’ af”, aldus directielid Eric Liedtke. “Het is onze droom dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt blijven dragen.” Deze circulaire ambitie wordt nu op kleine schaal getest met een schoen die volledig gerecycled kan worden tot een nieuwe schoen. De impact is nu nog zeer beperkt, maar het laat mooi zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzame innovatie, ook in grote organisaties.

In een gewone sneaker zijn wel zes tot tien materialen verwerkt, waaronder de zool, de binnenzool, de neus, het bovenstuk en de veters. Het probleem met recyclen is dat de verschillende materialen na de levenscyclus gescheiden moeten kunnen worden. Adidas heeft dit heel slim opgelost. Alle onderdelen van het Futurecraft.loop-model zijn gemaakt van één type materiaal: TPU (thermoplastisch polyurethaan). Voor de productie is geen lijm gebruikt, waardoor hergebruik relatief eenvoudig wordt.  Het idee is dat oude sneakers worden teruggebracht om te worden gewassen, gemalen en gesmolten tot materiaal voor een nieuwe generatie sportschoenen, helemaal circulair en zonder afval. En ze boeten niet in op kwaliteit en prestaties, het gaat om een high performance hardloopschoen.

Zoals we veel zien bij echt vernieuwende innovaties, wordt ook hier gestart met een kleinschalige pilot. Het is positief dat men in een vroeg stadium in de markt gaat testen. Maar het is dus nog niet gezegd dat dit circulaire productieproces inderdaad verder uitgerold gaat worden. Zou het wellicht niet ook stiekem een beetje greenwashing kunnen zijn!?
Sneakers zelf opbouwen uit recyclebare materialen is één ding, maar uiteindelijk heeft het pas zin als de retourstroom ook goed georganiseerd is en de consument het product daadwerkelijk inlevert. Als deze recyclebare sneakers op grote schaal vermarkt gaan worden, hoe ga je dat dan goed organiseren? Adidas wil zelf gaan testen met een statiegeldsysteem. Wij zijn erg benieuwd naar de ontwikkelingen!

Terug naar overzicht

You also might be interested in

NPD-CASE: LEAF, NISSAN HAALT KASTANJES UIT HET VUUR

NPD-CASE: LEAF, NISSAN HAALT KASTANJES UIT HET VUUR

Apr 16, 2021

De eerste 100% elektrische ‘auto van het jaar’ is te koop. Tijd voor een proefrit. We lopen drie rondjes over de parkeerplaats van de Nissan-dealer voor we ons proefkonijn gevonden hebben; de Leaf valt totaal niet op. Na een druk op de startknop blijkt de bediening zoals een gewone automaat. Zelfs het ‘tanken’ is niet echt anders. Hoewel, je krijgt geen vieze handen.

Managing Director BEACON Jan Willem Dik

JAN WILLEM DIK (SENIOR PROJECTMANAGER) GEEFT 7 TIPS OVER TESTEN EN VALIDEREN

Apr 26, 2021

‘Bepalen wat er getest en gevalideerd moet worden is iets wat je met het team samen doet. Als projectmanagers is het vooral onze taak om te zorgen dat het goed gebeurt en dat de zwaarte van het testplan in verhouding staat met de complexiteit van het product. Hoe we dat doen? Als team heb je vaak zelf de oplossing bedacht. Het gevaar is dat je dan weinig kritisch bent: de slager die z’n eigen vlees keurt.

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

Apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Recent Posts

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.

Recent Posts

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next