De eerste 100% elektrische ‘auto van het jaar’ is te koop. Tijd voor een proefrit. We lopen drie rondjes over de parkeerplaats van de Nissan-dealer voor we ons proefkonijn gevonden hebben; de Leaf valt totaal niet op.
Na een druk op de startknop blijkt de bediening zoals een gewone automaat. Zelfs het ‘tanken’ is niet echt anders. Hoewel, je krijgt geen vieze handen.
Dan de proof of the pudding: het rijden. Indrukwekkend! Bij het stoplicht ben je absoluut als snelste weg. Wat een traag, lawaaierig apparaat blijkt je eigen auto dan! Het grootste probleem is en blijft de actieradius: 150 km, of 90 km met lichten, radio én verwarming aan.
CONSUMER FOCUS
De prestaties doen in niets onder voor een ben-zineauto, in tegenstelling. Ook het comfort is dik in orde. En lekker stil en snel.
MARKETINGSTRATEGIE
Nissan koos voor een grote middenklasser. Gezien de actieradius niet de meest logische keus. Wij zien meer in een retro compact met groter bereik. Maar als er Nissan op staat is dat misschien niet geloofwaardig.
NIEUWHEID
Nieuw is het natuurlijk niet, wel nieuw zijn de prestaties: de eerste serieuze bedreiging voor de benzineauto. Daarom toch 5 sterren.
TOTAAL
De e-auto begint een acceptabel alternatief te worden. We zijn er nog niet, maar iemand moet de kastanjes uit het vuur halen. Nissan doet dat goed. Prima voor de early adopters, goede impuls voor concurrenten om ook serieus werk te maken van elektrisch rijden.