‘De fietsenmarkt is enorm veranderd. Elektrische fietsen zijn al lang niet meer alleen voor ouderen en lifestyle-fietsen niet meer alleen voor de jeugd. De consument verandert en er ontstaan allerlei nieuwe proposities in de markt. Daarom wilde Gazelle hun belangrijkste vijf framefamilies opnieuw onder de loep nemen.
Karel van Wesemael over zijn ervaringen met BEACON:
‘Sluiten onze fietsen nu én over vijf jaar nog aan bij de behoeften van de consument? En hoe willen wij omgaan met zaken zoals smart bikes, connectivity en customisation? Met BEACON hebben we in een aantal workshops de positionering van de verschillende framefamilies bepaald en uitgewerkt in een innovatieroadmap.’
In gesprek met een nieuwe doelgroep
‘Het was een actief programma, waarbij BEACON ons via een gestructureerd proces hielp om zelf tot inzichten te komen. In gemengde teams gingen we de markt op: een productmanager met een innovator, een technicus met een designer. Dat was nieuw voor ons, om dit samen te doen, zo holistisch over alle framefamilies heen. Voor één frame gingen we op bezoek bij een beoogde nieuwe doelgroep. We spraken over de meegenomen Gazelle fietsen en hadden echt de tijd om te praten over: Wat doe je met een fiets? Wat irriteert je er aan? Wat vind je nou zo fijn? Waarom heb je die wel gekocht en die niet? Door er zo diep op in te gaan, konden we een heldere positionering bepalen met een nieuwe doelgroep. Dat was een heel mooi proces.’
Goed – beter – best
‘Heel veel mensen hier hebben verdomd veel kennis van fietsen en van de consument. Toch was het heel goed om de ervaringen van de gebruikers te horen. De workshops werden daardoor heel rijk en concreet, met veel anekdotes, het ging echt leven. We weten nu beter wat de gebruiker belangrijk vindt en waarvoor hij wil betalen. En we zijn beter in staat om de fietsen ten opzichte van elkaar en de concurrent te differentiëren. Zo is ‘hufterproof’ bijvoorbeeld een nieuwe differentiatie as, waarop we ontwerpen en een opbouw maken van goed – beter – best’.
Van visie naar roadmap
‘Uiteindelijk hebben we grote ontwerpplaten van elk frame gemaakt en op basis van de productvisie en positioneringskeuze besloten: deze extra’s doen we hier en dat doen we daar. We hebben per framefamilie vastgesteld wat de rode draad is en wat als eerste geïnnoveerd moet worden. We kwamen tot nieuwe technologieën, technieken en producten en maakten een plan: hoeveel capaciteit kost dit en wanneer gaan we dat doen? En gaat dit werkelijk aan onze business doelstellingen bijdragen? Zo linkten we aan het eind helemaal terug naar onze strategie en maakten we onze roadmap definitief’.
‘De begeleiding vanuit BEACON was inhoudelijk gewoon erg goed. Ook het enthousiasme, de flexibiliteit en de deskundigheid van de mensen van BEACON heb ik enorm gewaardeerd. Ze deden inhoudelijk mee. Niet zo van: wij zullen jullie het wel vertellen. Maar ze deden gewoon mee en brachten relevante punten in’.
Concreet resultaat
‘Het heeft Gazelle een hele hoop opgeleverd: een heldere positionering van de framefamilies ten opzichte van elkaar en een gedeelde visie voor de toekomst, waardoor er een groot draagvlak is. De roadmap hebben we inmiddels geïntegreerd. En heel concreet: de nieuwe framefamilie is al in ontwikkeling, die gaan we in september volgend jaar lanceren’.
Aanvulling: de nieuwe framefamilie (de Gazelle CityGo) is inmiddels gelanceerd en succesvol door de markt ontvangen. De CityGo heeft de Fiets van het Jaar Award 2018 gewonnen.
Terug naar overzicht