• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

SUCCESFACTOREN BIJ INNOVATIE IN MKB-ORGANISATIES

Innovatie is een basisvoorwaarde voor het succes van iedere organisatie, ongeacht de omvang. Al leidt dat laatste wel tot verschillen, die in het innovatieproces om andere accenten vragen. 

Je kunt het innovatiebudget maar één keer uitgeven en daarom is het goed managen van innovatie cruciaal. Daarbij spelen zowel bij multinationals als bij MKB-organisaties steeds dezelfde succesfactoren. 

 1. KLANTWAARDE

Waarom wil de eindgebruiker dit product in plaats van alle concurrentie? Dat moet het innovatieteam helder voor ogen hebben en gedurende het hele proces houden. Zeker in MKB-organisaties die onderscheid maken tussen customer en consumer, ofwel de afnemer en de eindgebruiker. Het is bij alle beslismomenten in het proces van belang om de wensen van die eindgebruiker consequent voor ogen te houden. Bijvoorbeeld door het product

nadrukkelijk ook met deze partij te testen.

 2. TEAM

Innoveren is teamwork. Vaak werken daarbij mensen samen die dat niet dagelijks doen en elk een andere achtergrond hebben. Een effectief en slagvaardig innovatieteam vergt gedreven mensen, die hun discipline vertegenwoordigen maar ook openstaan voor de inbreng van hun collega’s. Zij vormen samen met een sterke leider de motor van het proces. In MKB-organisaties kan de balans soms verstoord zijn doordat bijvoorbeeld techniek en operatie (te) veel en marketing en commercie (te) weinig aandacht krijgen. Die onbalans kan ten koste gaan van de klantwaarde.

 3. PLAN

Hak de olifant in stukjes voor je hem opeet. Als innovatiedoelen nog ver weg zijn, heeft het team vaak moeite vandaag nog aan de slag te gaan. Onze aanpak is: het werk opdelen in korte ‘sprints’ van 6 tot 8 weken en een zeer helder en tast- en testbaar doel. Dat vergt een scherpe projectscope, waarin elk aspect duidelijk en volledig is afgebakend, dus: welk product gaan we maken, op welke manier, voor welke eindgebruiker, voor welke (deel)markt, in welk land, enzovoort. Dat geeft eenduidigheid, die voorkomt dat betrokkenen (onbewust) hun eigen agenda volgen. Dit is zonder meer een aandachtspunt voor MKB-organisaties waar de communicatie vaak minder formeel verloopt.

 4. ORGANISATIE

Goed innoveren begint bij de baas. Richting geven, openlijk achter de projecten gaan staan en teams steunen bij tegenslag is cruciaal. Er moet bij alle onderdelen binnen de organisatie draagvlak zijn. Een product moet niet alleen voorzien in de klantwensen, maar bijvoorbeeld ook passen bij de beschikbare sales- of productiefaciliteiten. Kleinere MKB-organisaties moeten hierbij vaak extra de balans bewaken.

 5. CONCREETHEID

Een duidelijk beeld vormen van het nieuwe product is lastig. Vaak overstijgen de details en de consequenties het voorstellingsvermogen. Daarom is ons advies: sluit iedere fase af met zeer concrete, tastbare resultaten die iedere discipline goed kan beoordelen, bijvoorbeeld met mock-ups, prototypes, een nagebouwd winkelschap. Dan kan de haalbaarheid beoordeeld worden binnen de organisatie, de verkoopkanalen en bij de eindgebruiker. Kleinere organisaties weten fysieke processtappen gemakkelijker concreet te maken; werkplaats en directiekamer grenzen vaak letterlijk aan elkaar. Dat lukt bij meer formele processtappen, zoals het afsluiten van een fase, vaak minder goed. Zeker als communicatie informeel en ad hoc plaatsvinden, stijgt de kans dat disciplines niet gehoord of elementaire afwegingen niet gemaakt worden. 

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Jurre Miedema (projectmanager productinnovatie): ‘Investeer in het leren kennen van je team voor een beter projectresultaat.’

Jurre Miedema (projectmanager productinnovatie): ‘Investeer in het leren kennen van je team voor een beter projectresultaat.’

apr 20, 2022

Projectmanagement gaat veelal over efficiënt organiseren, planningen maken, kosten beheren en risico’s minimaliseren. Heel belangrijk. Een minder belicht aspect van ons werk is de ‘zachte’ kant: zorgen voor een goede samenwerking in het team, waarbij elk teamlid betrokken is en optimaal bijdraagt aan het slagen van het project.

MODULAIR ONTWIKKELEN: 10 PRODUCTEN VOOR DE PRIJS VAN 1

MODULAIR ONTWIKKELEN: 10 PRODUCTEN VOOR DE PRIJS VAN 1

apr 23, 2021

‘Kies iedere kleur als het maar zwart is.’ De bekende uitspraak van Henry Ford geeft goed aan hoe belangrijk standaardisatie is om een product kostenefficiënt te kunnen maken. Inmiddels is keuzemogelijkheid niet alleen voor auto’s maar in heel veel producten een belangrijk wapen om de concurrentie voor te blijven. Maar hoe beheers je het aantal onderdelen bij al die productvarianten? Hoe zorg je dat ook (kost)prijs concurrerend blijft? En hoe zorg je dat onderhoud en service beheersbaar blijven?

ZO GAAT NEDERLAND ELEKTRISCH RIJDEN

ZO GAAT NEDERLAND ELEKTRISCH RIJDEN

apr 20, 2021

Met prins Maurits van Oranje en Ruud Koornstra, oprichter van Tendris, vormt ir. Minnemijn Smit de driekoppige leiding van het ‘Formule E-team’. Doel: partijen, geld en mensen mobiliseren om Nederland aan het rijden op elektriciteit te krijgen. Hoe doe je dat?

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next