• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen.

1) Scope
De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in? En eigenlijk is het heel simpel: hoe meer je doet, hoe langer het duurt. Innovatieprojecten hebben de neiging om uit te dijen. Bedenk: goed is goed genoeg. Met BEACON gaan wij altijd bij de start van een project met een kam door de scope. Om te kijken of alle onderdelen van het project ook werkelijk waarde toevoegen aan het product dat je straks in de markt zet. Als dat niet zo is, overweeg dan om er iets uit te halen om snelheid te maken. 

2) Team
De tweede knop waar je aan kunt draaien is die van het team. Want uiteindelijk ga je het als projectmanager samen met het team doen. Dat team moet het ten eerste natuurlijk kúnnen.  Daarnaast is tijd hebben net zo belangrijk. Waar wij goede ervaringen mee hebben is als je teamleden mimimaal de helft van hun beschikbare tijd aan het project kunnen werken. En dat het project de hoofdprioriteit is van hun werk. Zodat ze zo’n tweeënhalf à drie dagen in de week echt gefocust kunnen samenwerken, zonder andere dingen aan hun hoofd. Als je dagelijks met elkaar werkt, raak je ingespeeld op elkaar, heb je aan een half woord genoeg en kun je echt heel erg hard gaan met het team.

3) Sprinten!
Het derde punt van belang is de manier waarop je met elkaar werkt. Wij zijn een groot voorstander van het werken met sprints. We plannen steeds korte stukken tijd om een heel concrete taak uit te werken. Dat helpt enorm om de vaart erin te houden, om twee redenen. Ten eerste is het glashelder wat er van eenieder verwacht wordt op korte termijn. Dus het draait nu niet meer om het doel van de marktintroductie over 12 maanden. Het gaat er om: wat kan ik als teamlid vanmiddag bijdragen aan het sprintdoel van over drie of vier weken. Dat helpt ontzettend om het werk gewoon gedaan te krijgen.

Sturen en bijsturen
De tweede reden waarom sprints erg handig zijn, is dat je elke keer een heel tastbaar tussenresultaat oplevert. Hiermee kun je in een vroeg stadium de meest kritieke aannames testen en indien nodig bijsturen. Zo elimineer je de grootste risico’s zo vroeg mogelijk en vergroot je de slagingskans. Door te werken met korte sprints doe je een beroep op de creativiteit en ondernemingszin van het team. Dus niet: ‘hoe lang gaat het duren voor we kunnen testen?’, maar: ‘binnen drie weken gaan we testen, verzin maar hoe!’.

Wat bepaalt het succes?
Uiteindelijk is de hoofdvraag: Welke delen van het product of de propositie bepalen het succes bij de eindgebruiker?
Een hulpmiddel om snel tot de kern te komen is: begin met het eind in gedachten. Denk na over hoe de communicatie rond dat nieuwe product zal zijn. Wat zijn de Unique Selling Points? Marketeers zijn erin getraind om juist de hoofdzaken eruit te pikken. Dat zijn nooit tien dingen. Om er snel achter te komen of je de juiste zaken te pakken hebt, werkt het heel goed om de kritische aannames direct in de markt te testen. Dit kan al op hele eenvoudige manieren. Als je eenmaal een beeld hebt van wat belangrijk is, heb je focus en kun je snelheid maken.

Focus op de kern
Een mooi voorbeeld van deze manier van werken is een innovatie die BEACON voor FrieslandCampina begeleid heeft. Door middel van snel testen en een heel directe manier van samenwerken met eindklanten wisten we in een heel vroeg stadium van het project wat belangrijk was. Daarmee hebben we de totale ontwikkelingstijd tot aan introductie binnen tien maanden weten te realiseren.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

PARTNERSHIPS IN INNOVATIE

apr 23, 2021

Succesvolle innovatie komt steeds vaker tot stand door partnerships van meerdere partijen. Maar hoe selecteer je potentiële partners? Is het een zoektocht naar de prins op het witte paard? Hoe verdeel je de taart? En is cultuurverschil te overbruggen met een klef broodje? Quintijn Innikel deelt zijn ervaring en inzichten over het creëren van vruchtbare partnerships en zet de belangrijkste uitdagingen op een rij.

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

apr 22, 2021

Wat krijg je als je 120 innovatieve mensen op het dak van een bunker zet? Een heel gezellig feestje, met heftige discussies, toekomstvisies en dromen. Waar oude collega’s elkaar weer zien en nieuwe contacten gelegd worden. Ik voelde me trots om gastheer te zijn voor zoveel vermaarde merken en leuke mensen die de moeite genomen hadden te komen.

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

apr 23, 2021

Wat je van ver haalt is lekker. Dat geldt zeker voor deze Nieuw-Zeelandse koffiezetter. Nee, dit keer geen volautomaat van alle snufjes voorzien, maar een doodsimpel en prachtig functioneel product. Zelfs een stekker zit er niet aan. De Newton Espresso gaat eigenlijk terug naar de basis: water koken, in het reservoir schenken en het water met een hefboom onder druk door het koffiebed persen. Niet per se simpeler dan een Nespresso zetten, maar wel met meer beleving, zo geloven de makers van Newton

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023
  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next