• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: WAKAWAKA POWER+

Velen van ons zijn weer aan het bedenken wat we deze zomer mee willen nemen op reis. Hoe kleiner de tas, hoe kritischer we moeten zijn. Dit mooie ding is zijn plek zeker waard: de WakaWaka Power+. Deze duurzame zaklamp  heeft een accu waarmee je ook je telefoon of GPS-horloge kunt opladen. Met het geïntegreerde zonnepaneel kun je hem overal opladen: of je nu in de bergen loopt of in de trein wilt werken. Bruikbaar zowel voor wie graag groene energie gebruikt als voor wie geen toegang heeft tot elektriciteit. Toen ik tijdens een van mijn reizen in Tanzania meerdere WakaWaka’s op een rijtje in de zon zag staan opladen was ik overtuigd. Als een product in die omgeving waarde toe kan voegen voor mensen en ook echt door hen wordt gebruikt, heb je het knap gedaan!

‘Share the sun’
is het motto van WakaWaka, een initiatief van het Haarlemse bedrijf Off-Grid Solutions van Maurits Groen. Hun missie: zonne-energie toegankelijk maken voor iedereen. Het hebben van licht en stroom betekent toegang tot educatie, communicatie en tot de mogelijkheid om geld te verdienen. Meer dan een miljard mensen op de wereld heeft geen toegang tot energie.

Lean Startup
Het eerste product werd ontwikkeld als alternatief voor de in ontwikkelingslanden veel gebruikte kostbare en gevaarlijke kerosinelampen. Met een Kickstarter-campagne werd $50.000 opgehaald om de WakaWaka Light te realiseren. Hierdoor kon WakaWaka snel en gericht de markt op om hun product en businessmodel verder te testen en te verbeteren. Daarbij bleek dat ook in het Westen vraag is naar deze producten. Dit gaf de mogelijkheid tot het opzetten van het ‘Buy One – Give One’ businessmodel. Deze aanpak gaf WakaWaka de inzichten en naamsbekendheid waar ze verdere investeringen op konden baseren. Eric Ries, de auteur van The Lean Startup, zal trots op ze zijn geweest.

Impact
De WakaWaka Power+ kost in Europa €69,95. Het bedrijf gebruikt een flink deel van de opbrengst om arme en getroffen landen van licht te voorzien. Uitgangspunt is ‘affordability’: geen ‘weggeverij’, maar goede producten betaalbaar en bereikbaar maken. Als commercieel bedrijf streven zij niet naar winstmaximalisatie, maar naar impact-maximalisatie. Op de impactmap op hun site is te zien waar ter wereld WakaWakas de levens van mensen verlichten.

Maarten Kalis

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

A GOOD START – THE KEY TO INNOVATION SUCCESS

apr 23, 2021

Deciding to develop a new product is usually a festive moment. The positive expectations, and bright business outlook that will be achieved with the new product makes management eyes twinkle. But how come only 20% of innovations become successful in the market? And what can we do to influence this succes rate?

Banner Tom Stefels

NPD REVIEW: PHILIPS AQUATRIO

apr 21, 2021

Parket- en tegelvloereigenaren opgelet: stofzuigen, dweilen én drogen in één beweging. Met de AquaTrio van Philips bespaart u tijd en gedoe. In onze test maakte hij streeploos schoon en zoog hij met gemak kruimels en gemorste dranken op. De AquaTrio biedt nog een paar voordelen. Ten opzichte van gewoon dweilen verbruikt hij 70 procent minder water, slechts een paar druppels schoonmaakmiddel en laat de vloer twee keer zo snel drogen.

SUCCESFACTOREN BIJ INNOVATIE IN MKB-ORGANISATIES

SUCCESFACTOREN BIJ INNOVATIE IN MKB-ORGANISATIES

apr 22, 2021

Innovatie is een basisvoorwaarde voor het succes van iedere organisatie, ongeacht de omvang. Al leidt dat laatste wel tot verschillen, die in het innovatieproces om andere accenten vragen. Je kunt het innovatiebudget maar één keer uitgeven en daarom is het goed managen van innovatie cruciaal. Daarbij spelen zowel bij multinationals als bij MKB-organisaties steeds dezelfde succesfactoren.

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next