• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: WAKAWAKA POWER+

Velen van ons zijn weer aan het bedenken wat we deze zomer mee willen nemen op reis. Hoe kleiner de tas, hoe kritischer we moeten zijn. Dit mooie ding is zijn plek zeker waard: de WakaWaka Power+. Deze duurzame zaklamp  heeft een accu waarmee je ook je telefoon of GPS-horloge kunt opladen. Met het geïntegreerde zonnepaneel kun je hem overal opladen: of je nu in de bergen loopt of in de trein wilt werken. Bruikbaar zowel voor wie graag groene energie gebruikt als voor wie geen toegang heeft tot elektriciteit. Toen ik tijdens een van mijn reizen in Tanzania meerdere WakaWaka’s op een rijtje in de zon zag staan opladen was ik overtuigd. Als een product in die omgeving waarde toe kan voegen voor mensen en ook echt door hen wordt gebruikt, heb je het knap gedaan!

‘Share the sun’
is het motto van WakaWaka, een initiatief van het Haarlemse bedrijf Off-Grid Solutions van Maurits Groen. Hun missie: zonne-energie toegankelijk maken voor iedereen. Het hebben van licht en stroom betekent toegang tot educatie, communicatie en tot de mogelijkheid om geld te verdienen. Meer dan een miljard mensen op de wereld heeft geen toegang tot energie.

Lean Startup
Het eerste product werd ontwikkeld als alternatief voor de in ontwikkelingslanden veel gebruikte kostbare en gevaarlijke kerosinelampen. Met een Kickstarter-campagne werd $50.000 opgehaald om de WakaWaka Light te realiseren. Hierdoor kon WakaWaka snel en gericht de markt op om hun product en businessmodel verder te testen en te verbeteren. Daarbij bleek dat ook in het Westen vraag is naar deze producten. Dit gaf de mogelijkheid tot het opzetten van het ‘Buy One – Give One’ businessmodel. Deze aanpak gaf WakaWaka de inzichten en naamsbekendheid waar ze verdere investeringen op konden baseren. Eric Ries, de auteur van The Lean Startup, zal trots op ze zijn geweest.

Impact
De WakaWaka Power+ kost in Europa €69,95. Het bedrijf gebruikt een flink deel van de opbrengst om arme en getroffen landen van licht te voorzien. Uitgangspunt is ‘affordability’: geen ‘weggeverij’, maar goede producten betaalbaar en bereikbaar maken. Als commercieel bedrijf streven zij niet naar winstmaximalisatie, maar naar impact-maximalisatie. Op de impactmap op hun site is te zien waar ter wereld WakaWakas de levens van mensen verlichten.

Maarten Kalis

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

apr 23, 2021

Wat je van ver haalt is lekker. Dat geldt zeker voor deze Nieuw-Zeelandse koffiezetter. Nee, dit keer geen volautomaat van alle snufjes voorzien, maar een doodsimpel en prachtig functioneel product. Zelfs een stekker zit er niet aan. De Newton Espresso gaat eigenlijk terug naar de basis: water koken, in het reservoir schenken en het water met een hefboom onder druk door het koffiebed persen. Niet per se simpeler dan een Nespresso zetten, maar wel met meer beleving, zo geloven de makers van Newton

MOOI DING: CarbonX

MOOI DING: CarbonX

jun 27, 2023

Zo’n 80% van de CO2-uitstoot van autobanden vindt plaats tijdens het rijden, blijkt uit onderzoek. Banden met een lagere rolweerstand en daarmee een lager brandstofgebruik, kunnen dus, met het aantal auto’s dat er wereldwijd rondrijdt, een serieuze impact maken op het reduceren van de mondiale CO2-uitstoot. Prestaties of duurzaamheid Bandenfabrikanten hadden beperkte opties als het gaat om het verbeteren van de materiaaleigenschappen en de brandstofefficiëntie. Zij moeten bij het samenstellen van de materialen steeds rekening houden met de balans tussen grip, brandstofefficiëntie en slijtagegevoeligheid.

Team van BEACON

MINIWORKSHOP CIRCULAIRE PRODUCTINNOVATIE

apr 24, 2021

Maak kennis met de principes van de circulaire economie en verken kansen voor jouw onderneming of organisatie. Elk bedrijf kan circulair ondernemen als het anders leert kijken naar zijn productie. Tijdens de workshop krijg je de kans om de waardeketen van je product te analyseren. Waar verlies je waarde (economisch en/of milieu)? En hoe kun je dit ondervangen? Bijvoorbeeld door het voorkomen of juist benutten van waste of door de levensduur van je product te verlengen.

Recente berichten

  • Joline Karelse (projectmanager productinnovatie) over wendbaarheid tijdens een innovatieproject
  • MOOI DING: Speedboot op waterstof
  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next