• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

EEN NIEUWE ROADMAP VOOR GAZELLE

‘De fietsenmarkt is enorm veranderd. Elektrische fietsen zijn al lang niet meer alleen voor ouderen en lifestyle-fietsen niet meer alleen voor de jeugd. De consument verandert en er ontstaan allerlei nieuwe proposities in de markt. Daarom wilde Gazelle hun belangrijkste vijf framefamilies opnieuw onder de loep nemen.

Karel van Wesemael over zijn ervaringen met BEACON:

‘Sluiten onze fietsen nu én over vijf jaar nog aan bij de behoeften van de consument? En hoe willen wij omgaan met zaken zoals smart bikes, connectivity en customisation? Met BEACON hebben we in een aantal workshops de positionering van de verschillende framefamilies bepaald en uitgewerkt in een innovatieroadmap.’

In gesprek met een nieuwe doelgroep
‘Het was een actief programma, waarbij BEACON ons via een gestructureerd proces hielp om zelf tot inzichten te komen. In gemengde teams gingen we de markt op: een productmanager met een innovator, een technicus met een designer. Dat was nieuw voor ons, om dit samen te doen, zo holistisch over alle framefamilies heen. Voor één frame gingen we op bezoek bij een beoogde nieuwe doelgroep. We spraken over de meegenomen Gazelle fietsen en hadden echt de tijd om te praten over: Wat doe je met een fiets? Wat irriteert je er aan? Wat vind je nou zo fijn? Waarom heb je die wel gekocht en die niet? Door er zo diep op in te gaan, konden we een heldere positionering bepalen met een nieuwe doelgroep. Dat was een heel mooi proces.’

Goed – beter – best
‘Heel veel mensen hier hebben verdomd veel kennis van fietsen en van de consument. Toch was het heel goed om de ervaringen van de gebruikers te horen. De workshops werden daardoor heel rijk en concreet, met veel anekdotes, het ging echt leven. We weten nu beter wat de gebruiker belangrijk vindt en waarvoor hij wil betalen. En we zijn beter in staat om de fietsen ten opzichte van elkaar en de concurrent te differentiëren. Zo is ‘hufterproof’ bijvoorbeeld een nieuwe differentiatie as, waarop we ontwerpen en een opbouw maken van goed – beter – best’.

Van visie naar roadmap
‘Uiteindelijk hebben we grote ontwerpplaten van elk frame gemaakt en op basis van de productvisie en positioneringskeuze besloten: deze extra’s doen we hier en dat doen we daar. We hebben per framefamilie vastgesteld wat de rode draad is en wat als eerste geïnnoveerd moet worden. We kwamen tot nieuwe technologieën, technieken en producten en maakten een plan: hoeveel capaciteit kost dit en wanneer gaan we dat doen? En gaat dit werkelijk aan onze business doelstellingen bijdragen? Zo linkten we aan het eind helemaal terug naar onze strategie en maakten we onze roadmap definitief’.

‘De begeleiding vanuit BEACON was inhoudelijk gewoon erg goed. Ook het enthousiasme, de flexibiliteit en de deskundigheid van de mensen van BEACON heb ik enorm gewaardeerd. Ze deden inhoudelijk mee. Niet zo van: wij zullen jullie het wel vertellen. Maar ze deden gewoon mee en brachten relevante punten in’.

Concreet resultaat
‘Het heeft Gazelle een hele hoop opgeleverd: een heldere positionering van de framefamilies ten opzichte van elkaar en een gedeelde visie voor de toekomst, waardoor er een groot draagvlak is. De roadmap hebben we inmiddels geïntegreerd. En heel concreet: de nieuwe framefamilie is al in ontwikkeling, die gaan we in september volgend jaar lanceren’.

Aanvulling: de nieuwe framefamilie (de Gazelle CityGo) is inmiddels gelanceerd en succesvol door de markt ontvangen. De CityGo heeft de Fiets van het Jaar Award 2018 gewonnen.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Banner zandlaken productinnovatie blogpost

MOOI DING: ZANDLAKEN

apr 24, 2021

Zomer: zon, zee en strand… en heel veel zand. Zand op je huid bij het insmeren. Zand op de boterhammen en de watermeloen. En ook thuis vind je dagen later nog overal zand. Hiervoor is een slimme oplossing bedacht: het Zandlaken. Een zandvrij strandlaken van twee bij twee meter dat dankzij een speciale technologie zand als het ware absorbeert. De technologie is geleend uit een heel andere hoek: de militaire industrie.

Statistiek Aviation Glass

INTERVIEW: KOEN SALDEN VAN HOLMATRO

apr 22, 2021

‘Uitmuntende kwaliteit, een enorm sterk imago en voortdurend aansluiten op de behoeften van de gebruiker zijn onze grootste kracht,’ aldus Koen Salden. Holmatro exporteert naar 140 landen, met China als grootste exportmarkt, en heeft als norm dat klanten blind moeten kunnen vertrouwen op de kwaliteit en de specificaties van de tools. ‘En om dat te garanderen moet je constant, fase op fase testen.’

MOOI DING: Beosound Level

MOOI DING: Beosound Level

sep 5, 2022

Jurre Miedema over een circulaire WiFi speaker

Prachtig, deze draagbare speaker van Bang & Olufsen. Een strak en tijdloos Scandinavisch design in staal en hout. Het formaat is ongeveer een A4tje, en dan een paar centimeter dik. Heel anders dan je zou verwachten van een draagbare speaker.

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next