Elke innovator is erop gebrand om een product naar de markt te brengen met een unieke propositie. Dit proces begint met bepalen voor welke klant je het product wil ontwikkelen, welke behoeftes die klant heeft en wat hij ervoor wil betalen. Daarnaast moet het product bij de organisatie passen en zich onderscheiden van de concurrentie. Zodra het globale plaatje duidelijk is volgt de uitdagende fase om het bijpassende product te ontwikkelen.
Rode draad
Voor de vertaalslag van de propositie naar het te ontwikkelen product is een productspecificatie een absolute must-have. De specificatie is de rode draad door de ontwikkeling en omvat een heldere vertaling van de wens van de klant naar de architectuur van het product. Het zorgt voor sturing van de ontwikkeling en vormt de basis voor afstemming en besluitvorming binnen het projectteam. Een gedetailleerde specificatie fungeert daarbij als contract tussen de opdrachtgever (veelal productmanagement) en de uitvoerder (projectteam). Hiermee zijn de verwachtingen over het te ontwikkelen product bij alle partijen helder.
Afhankelijk van de complexiteit van het ontwikkelproject, kan de specificatie variëren van een enkel A4tje tot een heel boekwerk. In dat laatste geval werkt het goed om structuur en gelaagdheid aan te brengen, waarbij de specificatie wordt opgebouwd in niveaus: van abstract naar detaillistisch.
1e niveau: Wens van de klant
Het hoogste niveau omvat de wens van de klant, maar ook die van andere belanghebbenden bij het product. Denk hierbij aan diegenen die het product moeten assembleren, onderhouden of vervoeren. De wens van de klant is veelal gebaseerd op de volgende thema’s: prijs, betrouwbaarheid, prestatie, duurzaamheid, gebruiksgemak, veiligheid en design. In dit niveau leggen we het gebruik en de behoeftes vast van de klant, die de basis zijn voor de globale ideevorming over het product.
2e niveau: Functionele specificatie
Het tweede niveau bevat de vertaalslag van de wens van de klant naar de functionele eigenschappen van het product. Bijvoorbeeld, de klant wil een vervoermiddel waarmee een gezin zelfstandig op vakantie kan naar een ver land. De functionele specificaties hierbij kunnen gaan over de duur en afstand van de reis, de gezinssamenstelling en het type bagage wat mee moet. Deze uitwerking geeft verdere richting aan de conceptvorming van het product. Door de specificatie te voorzien van prioriteiten (bijvoorbeeld via de MoSCoW methode), kun je verschillende concepten of conceptelementen vergelijken om tot keuzes te komen.
3e niveau: Technische specificatie
Vanuit de functionele specificatie maken we de vertaalslag naar het technische detailniveau. De technische invulling van het voertuig waarmee het gezin op vakantie kan, omvat bijvoorbeeld de maximale belasting en afstand die je er op één tankbeurt mee kunt afleggen. De technische specificatie drukken we meestal uit in de streefwaarde en de bandbreedte (minimum & maximum).
Slaagkans
Het moge duidelijk zijn dat het opstellen & bijhouden van de specificatie tijd in beslag neemt. Maar het resultaat van die inspanning zorgt niet alleen voor consensus over het te ontwikkelen product, het biedt ook de basis voor validatie. Immers, een product dat voldoet aan de specificatie, voldoet aan de wens van de klant. Door het proces van specificeren zorgvuldig te doen, maximaliseren we de slaagkans van de innovatie.