Toeval of gewoon goed marktgevoel?
Philips en kickstarter project LIFX komen bijna gelijktijdig met verlichting die draadloos met de iPhone te bedienen is. Een vergelijking.
CONSUMER FOCUS
Het creëren van een veel hogere toegevoegde waarde voor een product dat al decennia bestaat, is een enorme uitdaging. Dat is beide producenten uitstekend gelukt! De uitvoeringen zijn zo vanzelfsprekend dat je verbaasd kan zijn dat het er niet al was. Zowel de Philips Hue als de LIFX-lampen hebben een gevoelige snaar geraakt, want ze waren na de introductie binnen de kortste keren uitverkocht.
POSITIONERING
De functionaliteit van de concurrenten is zeer vergelijkbaar. Het grootste verschil zit hem in de hardware: Philips heeft een installed base die op de modem moet worden aangesloten en biedt losse lampen aan tegen een lagere stukprijs. De LIFX-lampen zijn stand alone maar duurder per stuk. Zo is de Philips Hue bij 6 lampen goedkoper dan de LIFX. Voor de early adopter met een kleine portemonnee is de LIFX een goede keuze. Voor wie in zijn hele huis de lampen wil bedienen met zijn iPhone, is de Philips Hue een goede keuze.
MARKETINGSTRATEGIE
De Philips Hue is alleen verkrijgbaar in de Apple stores. Slim, want het succes van Apple straalt zo af op deze producten en rechtvaardigt een hogere prijs. LIFX gokt op online verkoop, die het vooral moet hebben van de coolness van het product zelf. Een moeilijkere uitgangspositie, hoewel de productiecapaciteit vooralsnog de grootste beperking lijkt.
TOTAAL
Hopelijk blijven de producten van deze David en Goliath bestaan. Bekijk de overeenkomsten op de website: http://www.meethue.com
Terug naar overzicht