“Je product kan nog zo mooi, briljant of milieuvriendelijk zijn, als niemand het wil hebben, heb je niks”
‘Ik kijk soms naar de wereld met de ogen van een kind. Als ik in een vliegtuig zit kijk ik om me heen en denk: hoe kán dit, dat ik hier in een blikje zit op elf kilometer hoogte. Fascinerend! Elk product dat je aanraakt, of het nou je pen is, je koffie of je beker, vormt ons als mens. Zonder onze huizen, kleding en meubels zouden we eigenlijk als beesten leven. Die producten definiëren de mensheid. Het geeft me voldoening om daar aan bij te dragen.’
‘Ik houd van het ontwikkelproces en heb in de afgelopen twintig jaar een heleboel producten ontwikkeld. Daar zaten ook een paar hele mooie en goede producten bij die toch geen succes werden in de markt. Dat was frustrerend. Ik leerde: je product kan nog zo mooi, briljant, of milieuvriendelijk zijn, als niemand het wil hebben, heb je niks. Ik ging hierdoor naar het grotere plaatje kijken en steeds meer vragen stellen: Waarom gaan we dit project eigenlijk doen? Hebben we er de goede mensen voor? Hebben we uitgezocht of het goed zal landen? Om succes te hebben ben je afhankelijk van een heleboel factoren, bijvoorbeeld de businesscase, de logistiek. In de loop der jaren ben ik vooral voldoening gaan halen uit het managen van het totale ontwikkelproces om het eindproduct tot een succes te maken.’
DE KRACHT VAN JEROEN
‘Ik ben creatief en heb een positieve en oplossingsgerichte instelling. Met enthousiasme daag ik mijn teamleden uit om door te zetten en met de best mogelijke oplossingen te komen. Ik kan overzicht houden op het innovatietraject vanuit een helikopterperspectief, maar als nodig kan ik ook inzoomen op details. Door ervaring weet ik wanneer ik erin moet duiken om ze te analyseren. Sommige details kunnen een grote impact op het hele traject hebben. Door die goed te snappen, kun je op een ander niveau betere besluiten nemen. Doordat ik met engineers, marketeers en producenten kan sparren over inhoudelijke zaken, kan ik ook de kwaliteit van het werk in de gaten houden en beoordelen wie ik waarvoor kan inzetten.’
JEROENS ERVARING
‘Als kind woonde ik in Kameroen en Canada, vanwege het werk van mijn vader. We hadden geen telefoon en TV. We bedachten zelf van alles om te bouwen en uit elkaar te halen, we maakten vuurtjes, improviseerden raketjes en boten. Later sleutelden we aan brommers. De studie Industrieel Ontwerpen bleek, eenmaal terug in Nederland, me op het lijf geschreven. Eigenlijk heb ik mijn hele carrière, bij diverse bedrijven, in de kinderartikelen gewerkt: kinderwagens, speelgoed, stepjes, skelters, fietsen. Een hele leuke business. Tussendoor heb ik ook nog drie jaar les gegeven aan studenten industrieel ontwerpen. Daarna keerde ik toch weer terug naar de rollende kinderproducten bij Bugaboo, waar ik zes jaar werkte. Na het ontwikkelen van de Bugaboo runner werd ik verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling van de afdeling accessoires. We hadden veel vrijheid en onze afdeling werd een soort proeftuin om met nieuwe technieken en materialen te experimenteren. Vervolgens werkte ik korte tijd als zzp-er en deed een interim opdracht voor BEACON. Het leiding geven aan het gehele innovatieproces bevalt mij goed en het is fijn om bij BEACON met collega-projectmanagers te kunnen sparren. Toen ze vroegen of ik in dienst wilde komen dacht ik: waarom niet? Het werk is interessant, het team is leuk en ik voel me hier prettig.’
Terug naar overzicht