Projectmanager Christel van Dijk spotte een vaas annex brandblusser
Deze vaas staat leuk in de vensterbank, maar als er een brandje uitbreekt dan gooi je hem simpel kapot in het vuur. Dat is een mooi ding! Het kaliumcarbonaat in de dubbele wand koelt en onderdrukt de zuurstof waardoor het vuur dooft. Een innovatieve combinatie van twee heel verschillende functies. Helaas is hij niet te koop, maar ontwikkeld als marketingstunt door Samsung brandverzekeringen in Zuid-Korea.
De vaas is gemaakt van transparant rood PVC, waarbij een binnenfles en buitenfles aan elkaar gelast zijn met daartussen het vloeibare blusmiddel. Als brandblusser is hij met name effectief bij kleine startende vuurtjes. In Zuid-Korea is brandveiligheid een relevant onderwerp, vooral in de armere wijken. Brandblussers zijn verplicht, maar lang niet iedereen heeft er één. Samsung heeft met dit product en de bijbehorende online campagne enorm veel mensen weten te bereiken, dus missie geslaagd.
Onze volgende gedachte is: waarom zou Samsung deze vaas niet vermarkten? Is het product relevant voor de consument? Gezien de grote respons verwachten we van wel. Is het technisch haalbaar? Ja, er zijn er al 300.000 geproduceerd. En dan tot slot: is het commercieel levensvatbaar? Daar zit hem voor Samsung waarschijnlijk het probleem. Mogelijk is de businesscase niet solide genoeg. Daarnaast zijn de bestaande distributiekanalen van Samsung niet zomaar geschikt om dit product te verkopen. Het zou ook kunnen dat Samsung dit gedaan heeft als ‘pretotyping’: een ‘looks and feels like real’-campagne om commerciële levensvatbaarheid en consumentenrelevantie te valideren.
Toch jammer dat hij niet te koop is. Via Amazon is wel een vergelijkbaar product te koop, maar die is het wat ons betreft niet helemaal. We hadden graag zo’n vaas in de vensterbank van ons kantoor in Utrecht willen zetten!
Terug naar overzicht