‘De eindgebruiker blijft de ultieme test’
Holmatro maakt en levert wereldwijd draagbaar hydraulisch gereedschap voornamelijk voor reddingdoeleinden. R&D-manager Koen Salden: ‘Voor ons als marktleider is testen en valideren ontzettend belangrijk’.
‘Uitmuntende kwaliteit, een enorm sterk imago en voortdurend aansluiten op de behoeften van de gebruiker zijn onze grootste kracht,’ aldus Koen Salden.
Holmatro exporteert naar 140 landen, met China als grootste exportmarkt, en heeft als norm dat klanten blind moeten kunnen vertrouwen op de kwaliteit en de specificaties van de tools. ‘En om dat te garanderen moet je constant, fase op fase testen.’
WELKE TESTEN ZIJN VERPLICHT EN WELKE ZIJN VRIJWILLIG?
‘Voor specificaties zoals vermogen, belastbaarheid en veiligheidscriteria zijn op EU-niveau testnormen afgesproken. Als daar op getest is, is het tool betrouwbaar, veilig en kloppen de opgegeven specificaties. Maar wij laten dit alles nog eens certificeren door het onafhankelijke Amerikaanse testinstituut UL. Verder stellen wij zelf hoge ergonomische eisen qua bedieningsgemak, grip, gewichtsverdeling, enzovoort. Het tool moet je kunnen bedienen in alle denkbare houdingen en functioneren onder omstandigheden als zware regen, harde stoten, vallen, botsen. Daarvoor doen we veldtests en tests door gebruikers. Je kunt namelijk van tevoren niet alles verzinnen wat gebruikers in de praktijk met gereedschap doen.’
KUN JE EEN VOORBEELD GEVEN?
‘We hebben ruim tien jaar gewerkt aan een zeer geavanceerde coaxiale hydraulische koppeling. Het succes in de markt was ongekend. Maar gebruikers ontkoppelden de slang ook terwijl daar nog druk op stond. Dat ontregelde de afdichting. Het koste nog een jaar om dat perfect te krijgen.’
AAN WELKE TESTEN HECHTEN JULLIE HET MEESTE BELANG?
‘De in de EU en de VS verplichte tests en de UL-certificering. Dat geldt als het fundament voor al onze producten en draagt bij aan ons onbetwiste kwaliteitsimago. Dat we zelf nog extra hoge eisen stellen, heeft alleen zin omdat dat fundament klopt.’
‘DE KUNST IS OM NIET MEER TE TESTEN DAN NODIG IS’
WAT ZIJN DE VERSCHILLEN IN TESTEN VOOR NIEUWE EN TESTEN VOOR VERBETERDE PRODUCTEN?
‘Bij verbeteringen baseren we ons op eerdere tests. We beoordelen of ieder testonderdeel van de vorige keer zinvol is gebleken. Soms testen we nu strenger, bijvoorbeeld als we zelf hogere eisen zijn gaan stellen, klanten andere wensen hebben gekregen of regelgeving veranderd is. Bij een nieuwe tool testen we alles weer van vooraf aan. De kunst is steeds om niet meer te testen dan nodig.’
HOE IS HET TESTPROCES IN HET TOTALE INNOVATIETRAJECT VERWEVEN?
‘Doelstelling is dat er nul procent kans is op afwijkingen van onze normen. Van elke tool maken we een functioneel ontwerp, een prototype en een productiemodel, die we allemaal testen. Als je de productie opschaalt moet je bijvoorbeeld testen of dat het eindresultaat niet beïnvloedt. De kleine punten die in het eerste productiejaar naar voren komen in het gebruik, lossen we een voor een op, tot het helemaal goed is.’
WELKE LESSEN HEB JE TOT NU TOE GELEERD VAN TESTEN?
‘Bij ogenschijnlijk kleine onvolkomenheden, heb je de neiging te denken: weinig kans dat het problemen geeft. De realiteit is dat dit vroeg of laat toch gebeurt. Die pakken we nu direct aan. Verder doen we met elke nieuwe tool een veldtest en hebben we tegenwoordig een standaard-scenario om gebruikerstests vast te leggen. Die doen we met echte eindgebruikers. Dat is best spannend, want dat is en blijft de ultieme test.’
Mini-CV
Koen Salden studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en werkte achtereenvolgens bij Fokker en ASML. In 2007 werd hij manager R&D bij Holmatro NV in Raamsdonksveer.
Terug naar overzicht