• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

TEAMSAMENSTELLING: WELK VLEES HEB JE IN DE KUIP.

Innovatieprojecten vragen bijna altijd om samenwerking tussen verschillende disciplines én persoonlijkheden. Wil je deze verschillen benutten moet je weten met welke persoonlijkheden en teamrollen je te maken hebt.

PERSOONSTYPEN

Voor meer inzicht in verschillende persoonlijkheden en waarom je met die ene persoon soepel samenwerkt en met de ander lastig, zijn de modellen van Belbin en Myers-Brigss een aanrader. Belbin beschrijft welke persoonstypen elkaar aanvullen of juist tegenwerken. Myers-Briggs is een systeem om de verschillen in de persoonlijkheid van mensen te classificeren. Online zijn diverse testen te vinden.

ROLLEN IN INNOVATIETEAMS

Een teamrol is een stijl van omgaan met het werk en met collega’s. Verschillende stijlen kunnen elkaar versterken, maar ook tegenstrijdig

zijn en rivaliseren. In de praktijk zijn de volgende vier rollen onmisbaar voor goed functionerende innovatieteams: een strateeg, een taakverdeler, een marktkenner en een scopebewaker. Deze rollen zie je zelden of nooit in één mens verenigd. Elk daarvan vertegenwoordigt een specifieke cognitieve stijl.

AANDACHT

Samenwerken met verschillende mensen is niet altijd even makkelijk. Bij het samenstellen van een team is diversiteit belangrijk, niet alleen in kennis en vaardigheden maar ook in de verschillende teamrollen.

De strateeg
Oog voor het groter geheel en doelstelling op lange termijn.

De taakverdeler
Zorgt dat ieder zijn verantwoordelijkheid kent en neemt.

De marktkenner
Stelt zich op als woordvoerder van de eindgebruiker.

De scopebewaker
Is in staat beslissingen te forceren.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Statistiek Aviation Glass

BEACON LAS VOOR U BUSINESS MODEL GENERATION

apr 20, 2021

Gillette doet ‘t, Skype, De Pers: geld verdienen door je producten weg te geven. Procter & Gamble besluit om hun R&D deuren open te zetten om geld te verdienen. Product-innovaties gaan vaak gepaard met business model innovatie.

Banner Yorick Koumans

Yorick Koumans over snelheid maximaliseren in een medisch project

jun 14, 2021

‘Een medisch product in zes maanden opschalen van een laboratoriumproefje naar een systeem met 10.000 klinische testen met proefpersonen, dat is onze opdracht. En binnen zes maanden moet het systeem op grote schaal geproduceerd en werkend zijn. Een flinke uitdaging!

MOOI DING: FAIRPHONE 2

MOOI DING: FAIRPHONE 2

apr 23, 2021

Deze modulaire smartphone is ontwikkeld om lang mee te gaan: de diverse modules zijn eenvoudig zelf te vervangen. Fairphone is een maatschappelijk betrokken onderneming die zich inzet voor eerlijke elektronica. Knap om als Nederlands bedrijf met een ethische missie uit te groeien tot een leverancier van zeer complexe producten als smartphones. Fairphone laat grote bedrijven als Apple en Samsung zien hoe het anders kan. Mooie inspiratie voor nieuwe ontwikkelingen in 2018!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next