• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Elke innovator is erop gebrand om een product naar de markt te brengen met een unieke propositie. Dit proces begint met bepalen voor welke klant je het product wil ontwikkelen, welke behoeftes die klant heeft en wat hij ervoor wil betalen. Daarnaast moet het product bij de organisatie passen en zich onderscheiden van de concurrentie. Zodra het globale plaatje duidelijk is volgt de uitdagende fase om het bijpassende product te ontwikkelen.

Rode draad
Voor de vertaalslag van de propositie naar het te ontwikkelen product is een productspecificatie een absolute must-have. De specificatie is de rode draad door de ontwikkeling en omvat een heldere vertaling van de wens van de klant naar de architectuur van het product. Het zorgt voor sturing van de ontwikkeling en vormt de basis voor afstemming en besluitvorming binnen het projectteam. Een gedetailleerde specificatie fungeert daarbij als contract tussen de opdrachtgever (veelal productmanagement) en de uitvoerder (projectteam). Hiermee zijn de verwachtingen over het te ontwikkelen product bij alle partijen helder.

Afhankelijk van de complexiteit van het ontwikkelproject, kan de specificatie variëren van een enkel A4tje tot een heel boekwerk. In dat laatste geval werkt het goed om structuur en gelaagdheid aan te brengen, waarbij de specificatie wordt opgebouwd in niveaus: van abstract naar detaillistisch.

1e niveau: Wens van de klant
Het hoogste niveau omvat de wens van de klant, maar ook die van andere belanghebbenden bij het product. Denk hierbij aan diegenen die het product moeten assembleren, onderhouden of vervoeren. De wens van de klant is veelal gebaseerd op de volgende thema’s: prijs, betrouwbaarheid, prestatie, duurzaamheid, gebruiksgemak, veiligheid en design. In dit niveau leggen we het gebruik en de behoeftes vast van de klant, die de basis zijn voor de globale ideevorming over het product.

2e niveau: Functionele specificatie
Het tweede niveau bevat de vertaalslag van de wens van de klant naar de functionele eigenschappen van het product. Bijvoorbeeld, de klant wil een vervoermiddel waarmee een gezin zelfstandig op vakantie kan naar een ver land. De functionele specificaties hierbij kunnen gaan over de duur en afstand van de reis, de gezinssamenstelling en het type bagage wat mee moet. Deze uitwerking geeft verdere richting aan de conceptvorming van het product. Door de specificatie te voorzien van prioriteiten (bijvoorbeeld via de MoSCoW methode), kun je verschillende concepten of conceptelementen vergelijken om tot keuzes te komen.

3e niveau: Technische specificatie
Vanuit de functionele specificatie maken we de vertaalslag naar het technische detailniveau. De technische invulling van het voertuig waarmee het gezin op vakantie kan, omvat bijvoorbeeld de maximale belasting en afstand die je er op één tankbeurt mee kunt afleggen. De technische specificatie drukken we meestal uit in de streefwaarde en de bandbreedte (minimum & maximum).

Slaagkans
Het moge duidelijk zijn dat het opstellen & bijhouden van de specificatie tijd in beslag neemt. Maar het resultaat van die inspanning zorgt niet alleen voor consensus over het te ontwikkelen product, het biedt ook de basis voor validatie. Immers, een product dat voldoet aan de specificatie, voldoet aan de wens van de klant. Door het proces van specificeren zorgvuldig te doen, maximaliseren we de slaagkans van de innovatie.

You also might be interested in

Banner Forbo vloeren

EDWIN DUIJNISVELD (FORBO) OVER DE IMPLEMENTATIE VAN SCRUM DOOR BEACON

apr 23, 2021

“De linoleum projectvloerbedekking die we bij Forbo maken, wordt op de vloer geïnstalleerd in rollen van 2 meter breed. De naden tussen de verschillende banen verbinden wij met speciaal lasdraad. Voorheen werkten we na installatie de vloer af met een coating, die zowel het linoleum als de afgedekte naden beschermde.

SIMON VAN IPENBURG (PROJECTMANAGER BEACON) OVER HET GEBRUIK VAN SCRUM IN PRODUCTINNOVATIE

SIMON VAN IPENBURG (PROJECTMANAGER BEACON) OVER HET GEBRUIK VAN SCRUM IN PRODUCTINNOVATIE

apr 23, 2021

“Wij zijn enthousiast over scrum als tool voor het creëren van voortgang in productinnovatie. Deze werkwijze is oorspronkelijk bedoeld voor het ontwikkelen van software. Scrum geeft de mogelijkheid om iteratief (stapsgewijs) met je team richting een eindproduct te werken, zodat je regelmatig kunt bijsturen.

productinnovatie blogpost - remarkable tablet

MOOI DING: REMARKABLE TABLET

apr 24, 2021

In de categorie ‘producten die het zakelijk leven een stuk eenvoudiger en leuker maken’: de reMarkable tablet. Enkele weken heb ik de tablet nu in gebruik en ze is echt remarkable. De veelzijdigheid is enorm en sluit perfect aan bij mijn behoefte als projectmanager. Weg met die ellendige notitieblokken en papieren documenten, welkom tablet. Dit product combineert best-of-both worlds van de ‘gewone’ tablet en e-reader: een e-ink scherm en touchscreen control.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

 Simon van Ipenburg

Simon van Ipenburg

+31 6 27 55 04 88
simon.vanipenburg@beacon.nl
Simon van Ipenburg

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next