• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: PATAGONIA YULEX WETSUIT

Een wetsuit een mooi ding? Deze zeker! Patagonia weet van dit product zo’n mooi ding te maken. Als fervent surfer kan ik uit eigen ervaring spreken: heerlijk warm, zacht van binnen, soepel en zit als ‘n handschoen. En misschien wel het mooiste: duurzaam. Patagonia is een bedrijf dat al duurzaam werkte voordat de term bedacht was.

Is duurzaam ook duurder?
BEACON is dagelijks betrokken bij de ontwikkeling van producten. Voor ons is Patagonia een voorbeeld van hoe je duurzame doelstellingen perfect kunt combineren met prachtige, functionele en succesvolle producten. Duurzame productontwikkeling is zeker geen eenvoudige opgave. Veel bedrijven worstelen ermee. De gedachte is vaak dat duurzaam ook duurder is. Dat het de concurrentiepositie nadelig zou beïnvloeden. Duurdere materialen, een transparante supply chain, andere productieprocessen en betere registratie leiden vaak tot meer kosten. Hoe maak je daar toch een goede business case van?

Klanten als trouwe fans
Patagonia laat zien dat duurzaamheid en business elkaar niet hoeven te bijten. Het bedrijf heeft een naam opgebouwd in duurzame functionele producten van zeer hoge kwaliteit. Blijkbaar zijn consumenten bereid daarvoor een flinke prijs te betalen. Veel van de Patagonia producten hebben een levenslange garantie: een prachtige manier om te onderstrepen dat Patagonia waarmaakt wat ze belooft. Op deze manier heeft het bedrijf veel van haar klanten tot trouwe fans gemaakt, wat natuurlijk enorm helpt in hun business.

Is radicale verandering nodig om tot een duurzaam product te komen?
Sinds de jaren 50 is de trend dat producten gemaakt worden met een beperkte houdbaarheid. De meeste producten zijn ontwikkeld om nét de garantietermijn te overleven, om vervolgens in de vuilnisbak te belanden. Zelfs hoogwaardige producten worden vaak na 2 jaar weggegooid. Met als gevolg veel verspilling en vervuiling. Producten die meer generaties meegaan, zoals de koffiemolen van je moeder of het horloge van je opa, bestaan niet meer. Als productontwikkelaar juich ik de verschuiving naar duurzaamheid enorm toe: echt goede producten van degelijke materialen, die fijn werken en jaren trouw dienst doen. Waarmee de klant echt waar voor zijn geld krijgt. Je hoeft niet meteen álles om te gooien om je producten duurzaam te maken. Een garantietermijn van 5 jaar in plaats van 2 jaar is al een waanzinnige stap in de goede richting.

Zie hier het filmpje van de Patagonia wetsuits en vergeet niet de laatste minuut te kijken!

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Quintijn Innikel (partner BEACON) over zijn nieuwe beugel. “Strak in de rij graag!”

Quintijn Innikel (partner BEACON) over zijn nieuwe beugel. “Strak in de rij graag!”

feb 23, 2022

Waar zijn ze gebleven, die vrolijke tanden met een eigen wil, die niet in de rij wilden staan en geen boodschap hadden aan de perfecte smile? In tijden waarin iedere tiener een beugel lijkt te hebben kon het ook niet uitblijven, volwassenen willen ook zo’n strakke rij tanden. Zo ook ik, met twee tieners met (na jaren) prachtige tanden als voorbeeld. Maar om nou zelf ook drie jaar met plaatjes en metaal in je mond door 't leven te gaan? Hmm. Sinds kort draag ik een nieuw soort beugel: Invisalign. Ik was meteen onder de indruk van deze innovatie.

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

apr 21, 2021

De wet biedt een persoon of bedrijf verschillende manieren om gedachtegoed officieel te laten vastleggen. Dat is een voorwaarde om als eigenaar stappen te kunnen ondernemen tegen een eventuele inbreuk. Hieronder de belangrijkste mogelijkheden. Een octrooi is hetzelfde als een patent en wordt verleend op een vinding of werkingsprincipe. Dat wordt getoetst op nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid.

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

apr 23, 2021

Wat je van ver haalt is lekker. Dat geldt zeker voor deze Nieuw-Zeelandse koffiezetter. Nee, dit keer geen volautomaat van alle snufjes voorzien, maar een doodsimpel en prachtig functioneel product. Zelfs een stekker zit er niet aan. De Newton Espresso gaat eigenlijk terug naar de basis: water koken, in het reservoir schenken en het water met een hefboom onder druk door het koffiebed persen. Niet per se simpeler dan een Nespresso zetten, maar wel met meer beleving, zo geloven de makers van Newton

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next