• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: PATAGONIA YULEX WETSUIT

Een wetsuit een mooi ding? Deze zeker! Patagonia weet van dit product zo’n mooi ding te maken. Als fervent surfer kan ik uit eigen ervaring spreken: heerlijk warm, zacht van binnen, soepel en zit als ‘n handschoen. En misschien wel het mooiste: duurzaam. Patagonia is een bedrijf dat al duurzaam werkte voordat de term bedacht was.

Is duurzaam ook duurder?
BEACON is dagelijks betrokken bij de ontwikkeling van producten. Voor ons is Patagonia een voorbeeld van hoe je duurzame doelstellingen perfect kunt combineren met prachtige, functionele en succesvolle producten. Duurzame productontwikkeling is zeker geen eenvoudige opgave. Veel bedrijven worstelen ermee. De gedachte is vaak dat duurzaam ook duurder is. Dat het de concurrentiepositie nadelig zou beïnvloeden. Duurdere materialen, een transparante supply chain, andere productieprocessen en betere registratie leiden vaak tot meer kosten. Hoe maak je daar toch een goede business case van?

Klanten als trouwe fans
Patagonia laat zien dat duurzaamheid en business elkaar niet hoeven te bijten. Het bedrijf heeft een naam opgebouwd in duurzame functionele producten van zeer hoge kwaliteit. Blijkbaar zijn consumenten bereid daarvoor een flinke prijs te betalen. Veel van de Patagonia producten hebben een levenslange garantie: een prachtige manier om te onderstrepen dat Patagonia waarmaakt wat ze belooft. Op deze manier heeft het bedrijf veel van haar klanten tot trouwe fans gemaakt, wat natuurlijk enorm helpt in hun business.

Is radicale verandering nodig om tot een duurzaam product te komen?
Sinds de jaren 50 is de trend dat producten gemaakt worden met een beperkte houdbaarheid. De meeste producten zijn ontwikkeld om nét de garantietermijn te overleven, om vervolgens in de vuilnisbak te belanden. Zelfs hoogwaardige producten worden vaak na 2 jaar weggegooid. Met als gevolg veel verspilling en vervuiling. Producten die meer generaties meegaan, zoals de koffiemolen van je moeder of het horloge van je opa, bestaan niet meer. Als productontwikkelaar juich ik de verschuiving naar duurzaamheid enorm toe: echt goede producten van degelijke materialen, die fijn werken en jaren trouw dienst doen. Waarmee de klant echt waar voor zijn geld krijgt. Je hoeft niet meteen álles om te gooien om je producten duurzaam te maken. Een garantietermijn van 5 jaar in plaats van 2 jaar is al een waanzinnige stap in de goede richting.

Zie hier het filmpje van de Patagonia wetsuits en vergeet niet de laatste minuut te kijken!

Terug naar overzicht

You also might be interested in

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

apr 22, 2021

Wat krijg je als je 120 innovatieve mensen op het dak van een bunker zet? Een heel gezellig feestje, met heftige discussies, toekomstvisies en dromen. Waar oude collega’s elkaar weer zien en nieuwe contacten gelegd worden. Ik voelde me trots om gastheer te zijn voor zoveel vermaarde merken en leuke mensen die de moeite genomen hadden te komen.

Statistiek Aviation Glass

BESCHERM WAT ÉCHT RELEVANT IS VOOR DE CONSUMENT

apr 21, 2021

Volgens Quintijn Innikel van Beacon speelt intellectueel eigendom bij elke innovatie. Maar is octrooi wel altijd nodig? ‘Bij innovatie ben je altijd bezig een behoefte van een consument op een nog niet bestaande manier in te vullen.

Het team van BEACON

‘PARTNERSHIPS MAKEN UNIEKE PROPOSITIES MOGELIJK’

apr 26, 2021

‘Productinnovatie is in de moderne economie vaak zo complex dat partnerships bijna een must zijn. Een partnership kan helpen om een deel van de puzzel in te vullen die mist binnen het eigen bedrijf. Een voorbeeld zie je bij Nespresso, die koffiemachines nodig heeft om hun koffiecups in de markt te zetten. Daarom hebben ze een partnership gesloten met Krups. Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Renault en Google, die een partnership hebben gesloten waarbij Google alle elektronica in de auto’s verzorgt. De voordelen zijn evident: beide partijen combineren hun krachten, kennis, positie en merk om tot een uniek product te komen. Een product dat voor de consument heel veel toegevoegde waarde biedt. Een ander belangrijk voordeel is dat de risico’s, altijd een aspect bij innovatie, gedeeld worden.’

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next