• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: DAMEN AXE BOW

Een scheepsboeg waarmee het schip door de golven snijdt in plaats van er overheen te stuiteren.

Stuurmannen van snelle vaartuigen op zee stonden vaak op een houten kratje om te voorkomen dat ze hun benen breken bij zwaar weer. Dat zegt iets over de enorme krachten op bemanning en passagiers.

Damen Shipyards ontwikkelde de Axe Bow: een scheepsboeg waarmee het schip door de golven snijdt in plaats van er overheen te stuiteren. Dit resulteert in groter comfort voor de bemanning en een lager brandstofverbruik. En de schepen kunnen ook bij slecht weer op volle snelheid varen. Uniek in de wereld.

Hier word ik blij van: een Nederlands familiebedrijf dat koploper is door structureel te innoveren. Met hun Axe Bow laat Damen een fraai staaltje succesvolle innovatie zien, tot stand gekomen in samenwerking met de klant en kennisinstituten. Wat een mooi ding!

Als je de innovatie ziet lijkt het zo logisch: door de golven snijden in plaats van er overheen te stuiteren. Maar het is een hele uitdaging om zo’n idee door te ontwikkelen tot een toepasbare technologie die de constant veranderende situatie op zee aankan.

Damen heeft deze innovatie ontwikkeld in nauwe samenwerking met de TU Delft, het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) en de kustwacht van de Verenigde Staten. Het heeft geleid tot een aanzienlijke toename in verkopen van schepen met de Axe Bow. Een mooi voorbeeld van hoe ook wij ervaren dat innovaties succesvol worden: met vernieuwende technologie een probleem van de klant zodanig oplossen dat er ook nog nieuwe business in zit.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

KOUD TOT DE LAATSTE DRUPPEL

KOUD TOT DE LAATSTE DRUPPEL

apr 22, 2021

Mallen gevuld met water werden ingevro-ren bij -25 graden Celsius en daarna afgevuld met cola. Om geen last te hebben van koude, bevroren handen werd een bijpassende rubberen band meegeleverd. Dit drankje was alleen op de Colombiaanse stranden te krijgen. Wie weet valt het ook op de Hollandse stranden in de smaak.

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Banner Tom Stefels

WAT MAAKT PROJECTTEAMS SUCCESVOL?

apr 22, 2021

Hoe breng je de juiste mensen bij elkaar en hoe leveren zij de beste prestaties? Aan de hand van vier stellingen geven drie ervaringsdeskundigen hun visie. Wencke Visser: ‘Conflicten in de zin van ruzie zijn niet goed, maar het hebben van verschillende opinies is wel zo prettig. Elkaar in goede discussies challengen leidt vaak tot nieuwe inzichten en routes.’

Recente berichten

  • Joline Karelse (projectmanager productinnovatie) over wendbaarheid tijdens een innovatieproject
  • MOOI DING: Speedboot op waterstof
  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next