• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: ADIDAS FUTURECRAFT

Projectmanager Christel van Dijk over een 100% recyclebare sneaker

Dat een groot merk als Adidas met een duurzaam initiatief op de markt komt, vind ik een goed teken. Ook de mode-industrie staat niet bekend om duurzaamheid en daarbij is het technisch een uitdaging. Adidas verwerkt sinds 2015 oceaanplastic in nieuwe schoenen, maar wil een stap verder gaan, want wat gebeurt er met de schoenen als je ze hebt afgedragen? “We moeten van het concept ‘afval’ af”, aldus directielid Eric Liedtke. “Het is onze droom dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt blijven dragen.” Deze circulaire ambitie wordt nu op kleine schaal getest met een schoen die volledig gerecycled kan worden tot een nieuwe schoen. De impact is nu nog zeer beperkt, maar het laat mooi zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzame innovatie, ook in grote organisaties.

In een gewone sneaker zijn wel zes tot tien materialen verwerkt, waaronder de zool, de binnenzool, de neus, het bovenstuk en de veters. Het probleem met recyclen is dat de verschillende materialen na de levenscyclus gescheiden moeten kunnen worden. Adidas heeft dit heel slim opgelost. Alle onderdelen van het Futurecraft.loop-model zijn gemaakt van één type materiaal: TPU (thermoplastisch polyurethaan). Voor de productie is geen lijm gebruikt, waardoor hergebruik relatief eenvoudig wordt.  Het idee is dat oude sneakers worden teruggebracht om te worden gewassen, gemalen en gesmolten tot materiaal voor een nieuwe generatie sportschoenen, helemaal circulair en zonder afval. En ze boeten niet in op kwaliteit en prestaties, het gaat om een high performance hardloopschoen.

Zoals we veel zien bij echt vernieuwende innovaties, wordt ook hier gestart met een kleinschalige pilot. Het is positief dat men in een vroeg stadium in de markt gaat testen. Maar het is dus nog niet gezegd dat dit circulaire productieproces inderdaad verder uitgerold gaat worden. Zou het wellicht niet ook stiekem een beetje greenwashing kunnen zijn!?
Sneakers zelf opbouwen uit recyclebare materialen is één ding, maar uiteindelijk heeft het pas zin als de retourstroom ook goed georganiseerd is en de consument het product daadwerkelijk inlevert. Als deze recyclebare sneakers op grote schaal vermarkt gaan worden, hoe ga je dat dan goed organiseren? Adidas wil zelf gaan testen met een statiegeldsysteem. Wij zijn erg benieuwd naar de ontwikkelingen!

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

NIEUW AAN BOORD

apr 23, 2021

‘Wat ik heel interessant vind is hoe je met innovatie en technologische oplossingen het leven van mensen makkelijker kunt maken. Als je ziet wat we allemaal niet meer zelf hoeven te doen door wasmachines en computers, die impact is indrukwekkend. Vóór BEACON heb ik op de Europese ontwikkelafdeling van Coleman in Lyon gewerkt. Ik ben echt een buitenmens, ik houd van kamperen, hiken en hardlopen in de natuur. Daarom was het heel leuk om te werken aan de innovatie van producten als kayaks, barbecues, tenten en lampen.

DUURZAAM INNOVEREN – HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

DUURZAAM INNOVEREN – HOE DOE JE DAT EIGENLIJK?

apr 23, 2021

Rondlopend op de Dutch Design Week viel me op dat er ontzettend veel enthousiaste ontwerpers met duurzame producten bezig zijn, zoals schoonmaakmiddelen zonder water, planten die licht geven en meubels van maisbladeren. Ik vroeg me af waarom hier nog zo weinig van terug te zien is in productontwikkelingsprojecten op de gemiddelde werkvloer, zeker tegen de achtergrond van de klimaatdoelstellingen van Parijs.

Team van BEACON

NPD CASE: OMNIK SOLAR VIEW

apr 22, 2021

De app en de website verbeteren de interface met de omvormer drastisch. Voorheen gaf een klein schermpje op de omvormer de opbrengst in kWh weer. Nu kan de gebruiker de informatie vanaf elke gewenste locatie aflezen. Bovendien worden de opbrengsten – per dag, maand en jaar – visueel beter weergegeven. De toevoeging van een Wifi-module zou voor de hele productcategorie vanzelfsprekend zijn. Toch heeft voor zover bekend alleen Omnik deze stap gezet.

Recente berichten

  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?
  • DUURZAAM PROJECTMANAGEMENT
  • Quintijn Innikel, partner BEACON:Hoe organiseer je baanbrekende innovaties?

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next