• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: ADIDAS FUTURECRAFT

Projectmanager Christel van Dijk over een 100% recyclebare sneaker

Dat een groot merk als Adidas met een duurzaam initiatief op de markt komt, vind ik een goed teken. Ook de mode-industrie staat niet bekend om duurzaamheid en daarbij is het technisch een uitdaging. Adidas verwerkt sinds 2015 oceaanplastic in nieuwe schoenen, maar wil een stap verder gaan, want wat gebeurt er met de schoenen als je ze hebt afgedragen? “We moeten van het concept ‘afval’ af”, aldus directielid Eric Liedtke. “Het is onze droom dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt blijven dragen.” Deze circulaire ambitie wordt nu op kleine schaal getest met een schoen die volledig gerecycled kan worden tot een nieuwe schoen. De impact is nu nog zeer beperkt, maar het laat mooi zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzame innovatie, ook in grote organisaties.

In een gewone sneaker zijn wel zes tot tien materialen verwerkt, waaronder de zool, de binnenzool, de neus, het bovenstuk en de veters. Het probleem met recyclen is dat de verschillende materialen na de levenscyclus gescheiden moeten kunnen worden. Adidas heeft dit heel slim opgelost. Alle onderdelen van het Futurecraft.loop-model zijn gemaakt van één type materiaal: TPU (thermoplastisch polyurethaan). Voor de productie is geen lijm gebruikt, waardoor hergebruik relatief eenvoudig wordt.  Het idee is dat oude sneakers worden teruggebracht om te worden gewassen, gemalen en gesmolten tot materiaal voor een nieuwe generatie sportschoenen, helemaal circulair en zonder afval. En ze boeten niet in op kwaliteit en prestaties, het gaat om een high performance hardloopschoen.

Zoals we veel zien bij echt vernieuwende innovaties, wordt ook hier gestart met een kleinschalige pilot. Het is positief dat men in een vroeg stadium in de markt gaat testen. Maar het is dus nog niet gezegd dat dit circulaire productieproces inderdaad verder uitgerold gaat worden. Zou het wellicht niet ook stiekem een beetje greenwashing kunnen zijn!?
Sneakers zelf opbouwen uit recyclebare materialen is één ding, maar uiteindelijk heeft het pas zin als de retourstroom ook goed georganiseerd is en de consument het product daadwerkelijk inlevert. Als deze recyclebare sneakers op grote schaal vermarkt gaan worden, hoe ga je dat dan goed organiseren? Adidas wil zelf gaan testen met een statiegeldsysteem. Wij zijn erg benieuwd naar de ontwikkelingen!

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

apr 26, 2021

De Coronacrisis leidde tot ongewone uitdagingen. Daarnaast is een ingrijpende transitie gaande: de integratie van het internet met fysieke productontwikkeling, Internet of Things (IoT).

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Team van BEACON

T.O BY LIPTON

apr 23, 2021

De T.O richt zich op de connaisseur die zijn thee op de perfecte manier gezet wil hebben: de juiste temperatuur en sterkte met een zetmethode die het allerbeste uit de thee haalt. Een transparante capsule en infusiekamer zorgen dat de theeblaadjes goed zichtbaar zijn in het schap en tijdens het zetten van de thee. Het apparaat en de thee zijn alleen nog in Frankrijk te verkrijgen, de rest van de wereld volgt hoogstwaarschijnlijk later. Met dit soort nieuwe concepten is het succes altijd moeilijk te voorspellen.

Recente berichten

  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023
  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next