• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

BEACON LAS VOOR U: INNOVATORS DILLEMA

Met goed functionerend management zult u de slag om nieuwe markten verliezen!

Vernieuwende technologieën kunnen markten totaal op zijn kop zetten. IBM was in de jaren zestig onbetwist marktleider met hun mainframe-computers, maar werd op de computermarkt totaal verrast door nieuwkomer Apple. IBM had geïnvesteerd in nieuwe technologie en het management van IBM functioneerde prima. Toch verloor IBM de slag door te veel focus op bestaande technologie.

UITLEG 

Christensen maakt onderscheid tussen sustaining (versterkende) en disruptive (ontwrichtende) technologische veranderingen. Georganiseerde bedrijven laten zich nooit verrassen door versterkende innovaties. Omgaan met ontwrichtende innovaties is veel lastiger. Vaak gaat het om minder opzienbarende technische veranderingen, totdat deze plotseling de spelregels veranderen door een veel lagere prijs, een verbeterde kwaliteit of zelfs een nieuwe markt creëren. Als voorbeeld geeft Christensen hoe de aanvankelijk inferieure technologie van de inkjetprinter zo werd verbeterd dat het de laserprinter verdrong naar een nichemarkt. Deze theorie zien we ook recent in de markt terug: Nokia is volledig voorbijgerend door Apple met de touch-technologie voor mobiele telefoons.

PRAKTISCHE TIPS? 

Christensen geeft goede principes om concurrenten voor te blijven:

  • Richt uw innovatie niet op wat klanten en beleggers willen.
  • Richt u op kleine markten.
  • Analyseer uw nieuwe markten niet, ze bestaan immers nog niet.
  • Het is zinvol om lagere kwaliteitseisen te stellen om een groter marktsegment aan te boren.

IN ÉÉN AVOND UIT? 

Ondanks de gestructureerde opzet lukt snel uitlezen niet. Door de vele voorbeelden moet je het boek af en toe wegleggen om de informatie te laten bezinken. Daarmee is het boek een kleurrijke casestudie die het lezen waard is.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MODULAIR ONTWIKKELEN: 10 PRODUCTEN VOOR DE PRIJS VAN 1

MODULAIR ONTWIKKELEN: 10 PRODUCTEN VOOR DE PRIJS VAN 1

apr 23, 2021

‘Kies iedere kleur als het maar zwart is.’ De bekende uitspraak van Henry Ford geeft goed aan hoe belangrijk standaardisatie is om een product kostenefficiënt te kunnen maken. Inmiddels is keuzemogelijkheid niet alleen voor auto’s maar in heel veel producten een belangrijk wapen om de concurrentie voor te blijven. Maar hoe beheers je het aantal onderdelen bij al die productvarianten? Hoe zorg je dat ook (kost)prijs concurrerend blijft? En hoe zorg je dat onderhoud en service beheersbaar blijven?

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

apr 24, 2021

Planning van innovatieprojecten, altijd gedoe. Hoe kun je tenslotte onzekerheden als echte innovatie plannen? Nou gewoon, door er bijvoorbeeld lekker veel slack in te stoppen.

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

apr 26, 2021

'Als er na een innovatieproject een nieuw product staat, is het hele projectteam blij. Maar als projectmanager ben je er nog niet’. Bij BEACON hebben we al veel klanten geholpen met het succesvol doorlopen van deze fase.

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next