• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

BEACON LAS VOOR U: INNOVATORS DILLEMA

Met goed functionerend management zult u de slag om nieuwe markten verliezen!

Vernieuwende technologieën kunnen markten totaal op zijn kop zetten. IBM was in de jaren zestig onbetwist marktleider met hun mainframe-computers, maar werd op de computermarkt totaal verrast door nieuwkomer Apple. IBM had geïnvesteerd in nieuwe technologie en het management van IBM functioneerde prima. Toch verloor IBM de slag door te veel focus op bestaande technologie.

UITLEG 

Christensen maakt onderscheid tussen sustaining (versterkende) en disruptive (ontwrichtende) technologische veranderingen. Georganiseerde bedrijven laten zich nooit verrassen door versterkende innovaties. Omgaan met ontwrichtende innovaties is veel lastiger. Vaak gaat het om minder opzienbarende technische veranderingen, totdat deze plotseling de spelregels veranderen door een veel lagere prijs, een verbeterde kwaliteit of zelfs een nieuwe markt creëren. Als voorbeeld geeft Christensen hoe de aanvankelijk inferieure technologie van de inkjetprinter zo werd verbeterd dat het de laserprinter verdrong naar een nichemarkt. Deze theorie zien we ook recent in de markt terug: Nokia is volledig voorbijgerend door Apple met de touch-technologie voor mobiele telefoons.

PRAKTISCHE TIPS? 

Christensen geeft goede principes om concurrenten voor te blijven:

  • Richt uw innovatie niet op wat klanten en beleggers willen.
  • Richt u op kleine markten.
  • Analyseer uw nieuwe markten niet, ze bestaan immers nog niet.
  • Het is zinvol om lagere kwaliteitseisen te stellen om een groter marktsegment aan te boren.

IN ÉÉN AVOND UIT? 

Ondanks de gestructureerde opzet lukt snel uitlezen niet. Door de vele voorbeelden moet je het boek af en toe wegleggen om de informatie te laten bezinken. Daarmee is het boek een kleurrijke casestudie die het lezen waard is.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

apr 24, 2021

Planning van innovatieprojecten, altijd gedoe. Hoe kun je tenslotte onzekerheden als echte innovatie plannen? Nou gewoon, door er bijvoorbeeld lekker veel slack in te stoppen.

Procesontwerp, process planning project management

INNOVEER DE MANIER WAAROP JE INNOVEERT!

apr 23, 2021

Lean Startup, Agile Manifesto, Design Thinking en Open Innovation. Stuk voor stuk pakkende termen die je vast bekend in de oren klinken. En vraag je je af hoe ze je business een boost kunnen geven, aangewakkerd door de grote succesverhalen uit Silicon Valley? Veel van deze methodes gaan uit van snel en cyclisch werken, waarbij elk z’n eigen toegevoegde waarde heeft.

Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

jun 14, 2022

Elke innovator is erop gebrand om een product naar de markt te brengen met een unieke propositie. Dit proces begint met bepalen voor welke klant je het product wil ontwikkelen, welke behoeftes die klant heeft en wat hij ervoor wil betalen. Daarnaast moet het product bij de organisatie passen en zich onderscheiden van de concurrentie. Zodra het globale plaatje duidelijk is volgt de uitdagende fase om het bijpassende product te ontwikkelen.

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next