BEACON is blij met twee nieuwe enthousiaste medewerkers. Niels Andela is sinds 1 september Business Developer en Joline Karelse is al vol aan de bak als Projectmanager Productinnovatie.
Haar eerste innovatieproject was een fiets voor mensen met een lichamelijke beperking. Die ontwikkelde zij als afstudeeropdracht aan de TU in Delft. ‘Ik startte met een verouderd model en eindigde mijn presentatie met een echte fiets waarmee ik al getest had. Die fiets is 20 jaar in productie geweest en heeft heel goed verkocht. Hij is pas sinds kort vervangen. Daar kijk ik met heel veel plezier op terug.’ Fietsen lopen als een rode draad door haar loopbaan, eerst bij een designbureau en daarna bij Hamax. Zij ontwikkelde zich van designer tot engineer en vervolgens tot projectmanager. ‘Ik merkte door de jaren heen dat de organisatorische kant van het proces me het best ligt, daarom koos ik ervoor om me hierin te specialiseren. Hoewel ik met hart en ziel bij Hamax werkte, wil ik me graag verder ontwikkelen, daarom koos ik voor BEACON. En gelukkig voelt het meteen al goed.’
Joline is analytisch en resultaatgericht. Haar kracht is dat ze in een complex proces koers houdt en de juiste prioriteiten weet te stellen. Zij kan structuur geven, waardoor het team rust krijgt om te focussen op de taken die er liggen en waar ze aan toe zijn.
Niels Andela deelt de passie voor fietsen met Joline. Niels maakte carrière in communicatie en marketing, en vindt het leuk om nieuwe concepten te ontwikkelen. Ooit begon hij een start-up voor het maken van een fiets van gerecycled plastic dat werd verzameld bij de Ocean Cleanup van Bojan Slat. ‘Ik was geïnspireerd door de Itera fiets die in de jaren ’80 als prestigeproject is ontwikkeld door engineers van Volvo en Saab. In samenwerking met een spin-off van de TU Eindhoven en een bevriende ontwikkelaar van bio plastic deden we een haalbaarheidsonderzoek. Het uiteindelijke ontwerp werd een groot plastic ‘iets’ waar je op kon fietsen en helaas niet de coole plastic fiets die ik in gedachten had.’ Niels werkte voor diverse marketingbureaus, van oldschool tot hip & happening. Zijn kracht is dat hij goed kan luisteren. ‘Ik ben geen hijgerige verkoper. Ik ben vooral geïnteresseerd in wat er speelt in organisaties. Ik ben benieuwd naar wat mensen drijft en dus ook naar wat bedrijven willen en doen. Ik vind het interessant om te kijken of hun innovatiedoelstelling te matchen is met wat we bij BEACON in huis hebben. Ik wil proberen om meer duurzame bedrijven te bereiken. In duurzaamheid wordt veel geïnnoveerd. Het is geen afweging meer tussen commercieel en duurzaam, het is én én. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die duurzaamheid inbedden in hun organisatie, straks als winnaar uit de bus komen.’
You also might be interested in
Niels Andela (Business Developer) over een draaiend elektrisch droogrek. Wie in een klein appartement zonder droger woont weet: een ouderwets droogrek behoort nu eenmaal tot het meubilair. De was op zo’n rek droogt meestal zo langzaam dat het al snel een permanente plek krijgt in de woonkamer of bijkeuken. De reguliere wasdroger, die volgens Netbeheer Nederland wordt gebruikt door 5,2 miljoen huishoudens, is een van de grootste energieverbruikers in huis. Een elektrisch droogrek gebruikt veel minder energie dan een wasdroger. Beter voor het milieu èn beter voor de portemonnee. Zou je zeggen…
Elk innovatieproject begint met een bepaalde uitdaging. Een product moet bijvoorbeeld veel sneller, mooier, handiger, kleiner of stiller zijn. Maar hóé het gaat lukken om dat product stiller of kleiner te krijgen, is bij de start van het project nog onduidelijk. Om te zorgen dat het product onderscheidend genoeg wordt, is het van belang om dingen uit te proberen en wendbaar te zijn.
Eind deze zomer dreigde een heuse frikandellencrisis, toen fabrieken te maken kregen met personeelstekorten en snackbars op rantsoen moesten voor de meest populaire snack van Nederland. Er ontstond grote paniek bij liefhebbers. Maar tijden van crisis vragen om verandering. Daarom introduceert foodstartup GREENFORCE haar nieuwste innovatie: een build your own vegan frikandel in poedervorm.