‘Een goed product voorziet in een behoefte en beantwoordt vaak een vraag die de markt nog niet heeft gesteld. Die behoefte signaleren, de vraag zien die nog niet is gesteld en daar adequaat op inspelen, dat is business development.’ En dat is wat Udo Messack ontzettend leuk vindt.
‘Het begint altijd met een idee en het product doorloopt verschillende fases voor het rijp is voor de markt. Om succesvol te zijn is een goede kijk op de markt essentieel.’
DE KRACHT VAN UDO
Udo Messack ziet het als een sport om de markt te lezen. Inzicht krijgen in het gedrag van de klant: waarom doet men iets, waarom doet men niets? Wat zijn precies de beweegredenen? En hoe is dit te voeden, of te sturen? Welke zet kun je doen en werkt je tactiek?
Hij ziet business development als schaken op hoog niveau. Een fantastisch intrigerend spel dat uitdaagt om telkens weer het doel te bereiken. Terwijl de route zelf ook een doel is: op een zo economisch mogelijke manier zorgen dat de klant er blij van wordt.
De kracht van Udo is dat hij strategisch organiseert, stuurt en overzicht creëert, maar dat hij ook graag met de voeten in de klei staat. De boodschap zo vormgeven dat je de juiste mensen bereikt. En vervolgens via persoonlijke relaties connectie maken. ‘Want business is altijd iets wat je gegund moet worden.’
UDO’S ERVARING
Je zou kunnen zeggen dat hij van alle markten thuis is. Van huis uit is Udo IT-er. En hij houdt van creëren, iets neerzetten. Udo bouwde zijn eigen huis en startte in de begindagen van het internet zijn eerste bedrijf. Hij ontwikkelde de ‘WebWalker’, een voorloper van de informatiezuilen zoals die nu op luchthavens zijn te vinden. Hij zette als bourgondiër en hobbykok een restaurant op en had daarna succesvolle bedrijven in o.a. geïntegreerde auto multimedia, navigatiesystemen en golfswingsimulators. Bij Elitac Wearables vermarktte hij de tactiele navigatiesystemen van Sentaz. De rode draad door alle ervaring is dat hij steeds verantwoordelijk was voor het commerciële deel: business development, marketing en sales. Dat vindt Udo het leukste wat er is.
Hij ziet het als een mooie volgende stap om BEACON met zijn kennis en ervaring te helpen met groeien, zowel als bureau als qua markten. Udo voegt waarde toe door meer beleid en structuur te scheppen en systematisch een strategisch plan te maken om BEACON verder in de markt te zetten. Hij neemt daarbij zelf het voortouw in de uitvoering. En het team kan, waar gewenst, gebruik maken van zijn commerciële expertise bij de diverse innovatieprojecten.
Bekijk hier Udo’s Linkedin profiel.
Terug naar overzicht