• HOME
  • TEAM
  • VISION
  • WHAT WE DO
  • REFERENCES
  • CONTACT
  • EN
    • NL
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISION
  • WHAT WE DO
  • REFERENCES
  • CONTACT
  • EN
    • NL

JAN WILLEM DIK, MANAGING DIRECTOR BEACON

We gaan de komende jaren hard werken aan groei. En mooie innovaties realiseren, ook in nieuwe markten.’

Wat is de aanleiding van deze directiewissel?
‘De aanleiding is dat we graag als bureau willen groeien. Er is destijds bedacht: kunnen we dat zelfstandig doen of in samenwerking met een partner? We hebben uiteindelijk voor het laatste gekozen. Sinds oktober vorig jaar zijn we onderdeel van de VERHAERT group. Daarmee kwam er ook ruimte om de rol van directeur opnieuw in te vullen. Voor die functie ben ik gevraagd en dat vind ik hartstikke leuk om te doen.’

Hoe ervaar je je nieuwe positie als directeur van BEACON?
‘Ik doe dit werk sinds een paar weken en ben betrokken bij allerlei voor mij nieuwe dingen: financiën, nieuwe mensen aannemen. Vanaf de zijlijn kon ik daar wel over meedenken binnen BEACON, maar nu ben ik er eindverantwoordelijk voor. Dat is natuurlijk wel echt anders. Nu geef ik leiding aan het team waar ik onderdeel van was. Dat is even wennen in het begin, maar ik heb het gevoel dat het soepel gaat en dat het goed opgepakt wordt in het team. Dus wat mij betreft gaat het goed en hoop ik dit nog heel lang te kunnen doen.’

Wat gaat er voor de klanten veranderen nu jullie onderdeel van de VERHAERT group zijn?
‘Eigenlijk niet zo veel. Natuurlijk hebben opdrachtgevers nu toegang tot een heel groot bureau van 200 mensen in Vlaanderen, waarbij ze gebruik kunnen maken van de expertise die daar beschikbaar is. Dan moet je denken aan front-end innovatie dienstverlening, maar ook echt hardcore mechanica en alles wat er tussenin zit. In die zin hebben opdrachtgevers meer mogelijkheden. Het afgelopen jaar hebben we dat ook al zien gebeuren. Wij konden een aantal klanten helpen met heel specialistische vragen, door ze in contact te brengen met mensen bij VERHAERT.’

Blijft BEACON als bureau onafhankelijk?
‘Ja goeie vraag. Ik denk dat we die ook wel kunnen verwachten in gesprekken met opdrachtgevers. We leveren natuurlijk een andere dienst dan VERHAERT. Wij zitten vaak op de stoel van de projectmanager bij de opdrachtgever. Dus eigenlijk vertegenwoordigen we daarin de opdrachtgever. Als je in een situatie komt waarbij verschillende bureaus een aanbieding moeten maken, en wij zouden dat organiseren, en VERHAERT is een van die partners, dan kan ik me voorstellen dat dat vragen oproept. Ik denk dat we vooral moeten zorgen dat we niet zomaar in zo’n situatie terecht komen. En als zich dat zou voordoen, dat we daar gewoon heel transparant over zijn.’

Hoe zie je de toekomst van BEACON?
‘Wat we graag willen is groeien in Nederland, samen met VERHAERT. We denken dat er wel ruimte is voor een bureau van 15 tot 20 medewerkers die projectmanagement doen in productontwikkeling. Dus we willen vooral in eerste instantie meer van hetzelfde doen. En ons later ook wat meer gaan richten op andere marktsegmenten, met name die waarin VERHAERT al actief is: de medische sector, ik denk dat daar heel veel kansen liggen. Ook high-tech is interessant voor ons omdat projectmanagement daar echt het verschil kan maken in het wel of niet realiseren van een innovatie. Dus daar gaan we de komende jaren hard aan werken en zorgen dat we daar mooie innovaties gaan realiseren.’

Wat zie je als de kracht van het team van BEACON?
‘Onze mensen zijn vooral ontzettend zelfstartend en zelfstandig. Je hoeft hen niet precies te vertellen wat ze moeten gaan doen. Dat weten ze echt zelf wel. Dus als zij een uitdaging hebben op innovatiegebied en ze weten wat de opdrachtgever wil, dan weten ze wat er moet gebeuren en gaan ze zelf aan de slag. Dat vind ik echt een bijzondere eigenschap en daar ben ik trots op.’

Zijn er dingen die je helemaal anders wilt gaan doen dan je voorgangers?
‘Ik heb daar natuurlijk over nagedacht. Ik werk hier al ruim 10 jaar, dat is niet voor niks, ik heb het heel erg naar mijn zin. Dus de meeste dingen zijn in lijn met hoe ik het zelf zou doen. Wat ik denk dat nog beter kan is de dingen die we bedenken eens een tijdje vol te houden. Wij zijn bij BEACON vooral goed in het bedenken van nieuwe ideeën en processen en na een paar maanden denken we: het is weer tijd voor iets nieuws. Dat hoort natuurlijk een beetje bij innovatie. We zijn heel goed in het plannen van projecten voor opdrachtgevers, maar niet zo goed in het plannen van de dingen die wij hier in huis doen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het opstellen van een jaarplan, de manier waarop we de communicatie doen, dat soort zaken die steeds terugkomen. Ik denk dat het heel handig is om dat wat we bedenken gewoon eens een tijdje vol te houden in plaats van om de zoveel tijd weer iets nieuws te bedenken.’

Zijn er specifieke dingen die je graag wilt realiseren?
‘Ik wil graag dat de mensen hier met plezier werken. Ik vind zelf lol in je werk en humor heel belangrijk. Die cultuur hebben we ook als BEACON. Dat wil ik heel graag zo houden, daar ga ik echt mijn best voor doen.’

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

Nov 24, 2021

De Coronacrisis leidde tot ongewone uitdagingen. Daarnaast is een ingrijpende transitie gaande: de integratie van het internet met fysieke productontwikkeling, Internet of Things (IoT).

Team van BEACON

BUSINESS EN DUURZAAMHEID, HOE VERHOUDEN DIE ZICH TOT ELKAAR?

Nov 24, 2021

Veel bedrijven willen groen ondernemen, maar wat betekent dat? Moet je extra investeren? En moet je kiezen tussen winstoptimalisatie of duurzaamheid, of kan dat ook samengaan? “Eigenlijk is dat een achterhaalde visie”, stelt Jan Willem Dik. “Er zijn steeds meer voorbeelden van duurzaam producerende ondernemingen die economisch zeer succesvol zijn.

Hyperloop productinnovatie blogpost

MOOI DING – HYPERLOOP

Nov 24, 2021

Met interesse volg ik de ontwikkelingen van de Hyperloop, het project waarvoor Elon Musk in 2015 een competitie uitschreef die in 2017 gewonnen werd door Delft Hyperloop. Een transportsysteem dat gebruik maakt van een vacuüm getrokken luchtdrukbuis, vergelijkbaar met buizenpost, waarin mensen en goederen vervoerd kunnen worden met een snelheid van 1200 km p/u. Een Hyperloop-ritje Amsterdam-Parijs duurt een half uur, kost weinig energie en veroorzaakt nauwelijks uitstoot.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
VAT – NL8060.14.751b02

Team
Vision
What we do
References
Contact
Want to work in innovation?

STAY UP TO DATE WITH THE LATEST INNOVATION TRENDS
Subscribe to our newsletter.

SUBSCRIBE

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next